Mijn studenten vergeten wat ik heb verteld

Lieve Willemijn,

Hoe zorg ik ervoor dat nieuwe uitgelegde stof niet alleen voor nu, maar ook over een paar weken nog goed in de hoofden van mijn studenten vastgenageld zit?

Lieve grondige docent,

Ik heb daar zelf ook mee geworsteld, als student en als docent! In de opleiding waarin ik doceer zijn er weinig contacturen, 4 tot 6 uur per week per cursus. Studenten hebben dan al snel de neiging “gefragmenteerd” te studeren – een hoorcollege hier en een werkgroep daar, al dan niet voorbereid en dan knallen voor een tentamen. Als je ze daarna vraagt naar een gedeelte van de stof, dan kijken ze je glazig aan en hebben werkelijk geen idee waar je het over hebt.

De afgelopen jaren heb ik dan ook geëxperimenteerd met de inrichting en vormgeving van mijn onderwijs. Misschien helpt dit je op weg.

Ik probeer de cursus zo in te richten dat studenten elke dag uitgedaagd worden om met de stof bezig te zijn. Ik verdeel de contacturen over de week, bijvoorbeeld een hoorcollege op de maandag, een werkgroep op de woensdag en een afsluitende bijeenkomst op de vrijdag. Deze contactmomenten worden “verbonden” met een digitale leeromgeving waarin ze materiaal kunnen vinden ten behoeve van het onderwijs: kennisclips, literatuur, opdrachten, zelftoetsen, etc. Ik noem het een “leercontinuüm”. Dit stelt studenten in staat om in een study flow te komen. Ik merk dat de jonge zielen behoefte hebben aan een duidelijke structuur.

Ook door creatieve opdrachten merk ik dat de stof beter bij studenten blijft hangen. De kern van die opdrachten is dat ze “iets” met de kennis moeten doen: je kunt ze, zoals een collega dat doet, vragen zelf kennisclips te maken over de stof of een vlog. Ikzelf laat studenten een tekst (in dit geval een filosofische tekst) vertalen in de vorm van een gedicht die ze dan aan elkaar voorlezen en verklaren. Ze eigenen zich zo de stof op een andere, diepere, manier toe.

Onze collega, René Filius, is onlangs gepromoveerd op het concept deep learning en peer feedback. Te ingewikkeld om hier uit te leggen maar om studenten feedback op elkaar werk te geven (goed begeleid en gestructureerd) is ook een manier om op een hoger niveau kennis te verwerven en op te slaan.

Hopelijk zitten hier wat handige tips bij!

Groetjes (en hopelijk weet je over een paar weken mijn antwoord nog),

Willemijn

Severina Grotenhuis