Lesgeven als je je stem kwijt bent

Help, Willemijn!

Onlangs was ik mijn stem totaal kwijt (de herfst is hier…) en heb ik een hele werkgroep gegeven zonder te praten. Dat ging eigenlijk verrassend goed – de studenten pikten het goed op en gingen actiever aan de slag dan ik ooit eerder had gezien. Inmiddels ben ik weer bij stem en vind ik het bijna jammer dat ik mijn studenten weer kan toespreken. Wat was het toch aan mijn stilte waar de studenten zo hard van gingen werken? Heb jij hier ervaring mee? Ik zou dit dolgraag nog eens willen maar kan moeilijk veinzen mijn stem weer kwijt te zijn.
Groeten,
K.
Lieve K.,

of ik ervaring heb met mijn stem kwijt zijn? Ja, maar daar heb ik geen herfst voor nodig – een avondje gin tonics en stevige discussies doet soms ook ‘wonderen’. Enfin, wat de reden ook was dat je stem je in de steek liet, het effect was ernaar. Als jij normaal als orakel voor de groep staat, snap ik best dat studenten opveren als ze eindelijk zélf eens aan de slag mogen. Activerende werkvormen noemen ze dat ook wel!

Moet mij overigens wel van het hart dat stiltes niet per definitie benijdenswaardig zijn: zowel de DUB als de TAUU berichten deze maand over ‘de stille werkgroep’, een ergernis van zowel studenten als docenten. Soms duidt de stilte namelijk ook op een gebrek aan voorbereiding van één of beide partijen, of een loeiend gebrek aan doceertalent. In jouw geval zou ik een gulden middenweg bewandelen en jezelf dwingen wat minder aan het woord te zijn. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Liefs,

Willemijn