Als UU-docent lesgeven in het middelbaar onderwijs

Lieve Willemijn,

In de media lees ik over het tekort aan bèta-docenten in het voortgezet onderwijs. Uiteraard is het van groot belang dat de nieuwe generatie leerlingen goed onderwijs krijgt. Ik geef zelf op de UU veel onderwijs naast mijn onderzoek. Het trekt me wel aan om bijvoorbeeld twee dagen in de week op het vwo wiskunde en natuurkunde te geven. Niet voor altijd, want ik weet niet eens of ik wel orde kan houden! Kan dit als detachering vanuit de UU of is er een andere manier om zo’n uitstap te maken? Vind je het überhaupt een aanraden om plots voor zo’n ander, jonger publiek te verschijnen?

Alvast hartelijk dank, Willemijn!

Jan-Willem

Dag Jan-Willem,

Oh wat zou dat goed zijn, een enthousiaste, gemotiveerde natuurkundedocent! Als ik toch eens terugdenk aan de mijne… maar alle gekheid op een stokje, het is inderdaad wel een hele andere tak van sport. Zoals je zelf al aangaf zal je orde moeten houden, maar je zal ook de aandacht van de leerlingen moeten krijgen én vasthouden. Natuurlijk zijn er exacte-vakken-liefhebbers, maar er zijn ook leerlingen die natuurkunde alleen maar volgen omdat het moet voor hun vervolgopleiding. En die groep krijg je niet zomaar mee, terwijl juist zij zo’n goede docent het hardst nodig hebben.

Dat gezegd hebbende kunnen we gaan kijken naar de praktische mogelijkheden. Om les te geven in het VO heb je een eerste- of tweedegraads lesbevoegdheid nodig, zodat je didactisch en pedagogisch op het juiste niveau zit. En ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je vakinhoudelijk geen gaten hebt. Maar voor de feitelijkheden kan je ook terecht bij de lerarenopleiders aan de UU, en bij Google.

Ik meen tussen de regels door te lezen dat je het uit een soort idealisme wilt doen. Ligt het in dat geval voor jou als UU-docent niet meer voor de hand om bij te dragen aan toffe initiatieven als Summerschool Junior, de Rector’s League (als daar een vervolg op komt), het Universiteitsmuseum en andere outreach activiteiten? In dat geval draag je nog steeds bij aan de vorming van toekomstige studenten, maar blijf je toch iets dichter bij huis – onze universiteit.

Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest, maar weet dat ik stiekem sowieso jaloers op je ben. Als natuurkundige kan jij vast door de tijd reizen om 40 uur onderzoek met twee dagen onderwijs te combineren! Maar…word je dan niet heel snel oud? Of is dat dan weer relatief?

Liefs,

Willemijn