22 jan 2015

Handige websites


Auteur:

Op deze pagina teft u informatieve websites aan over uiteenlopende onderwerpen die binnen de TAUU-site als geheel ook aan bod komen, zoals toetsing, teaching tips, teaching academy en e-learning. Een aantal websites zijn van collega WO-instellingen in Nederland...

lees meer >
15 jan 2015

Achtergronden, opdrachten en werkvormen


Auteur:

Alhoewel hoe effectief onderwijs is (mede) afhangt van wat wordt onderwezen, de doelen, en de kenmerken van de studenten en docenten, zijn er wel didactische richtlijnen te vinden die over het algemeen de effectiviteit van onderwijs bevorderen. Een bekende ops...

lees meer >
15 jan 2015

Veel gestelde vragen over opdrachten


Auteur:

Didactiek (“het onderwijzen”) gaat over de activiteiten die docenten kunnen ondernemen om studenten effectief aan het leren te brengen. De 7 principes op de pagina Achtergronden geven houvast in algemene termen. Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vrage...

lees meer >
15 jan 2015

Voorbeelden gebruik van ICT


Auteur:

Didactische toepassingen collegeregistraties (weblectures, kennisclips, instructievideo’s etc.) Collegeregistraties bieden voordelen op het gebied van flexibiliteit, herbruikbaarheid en uitwisseling. Deze voordelen maken verschillende didactische toepassinge...

lees meer >
15 jan 2015

Werkvormen


Auteur:

Op deze pagina zijn een aantal werkvormen op een rij gezet waarmee docenten hun onderwijs afwisselender kunnen maken en het rendement van hun onderwijs kunnen vergroten. De werkvormen zijn als volgt ingedeeld: Wetenschappelijk onderzoek als werkvorm Werkvormen ...

lees meer >
15 jan 2015

Opdrachten


Auteur:

Studenten leren door leeractiviteiten uit te voeren en de feedback die ze daarop krijgen te verwerken. Met goed doordachte opdrachten (of leertaken) gaan ze doelgericht aan het werk en ontvangen ze de feedback die ze nodig hebben om zich te verbeteren. Kenmerke...

lees meer >
14 jan 2015

Activerend onderwijs


Auteur:

In de richtlijn onderwijs van de UU is vastgelegd dat het onderwijs in de bachelorfase van de UU activerend en zoveel mogelijk kleinschalig is. Op de pagina achtergronden geven we meer informatie over het waarom van activerend onderwijs. Binnen de UU is al ve...

lees meer >