Logo Utrecht University

Docentencommunity T@UU

Docent in the Picture

Merel van Goch over het interdisciplinaire onderzoeksproces

Deze maand in de picture: Merel van Goch, universitair docent bij de interdisciplinaire bacheloropleiding Liberal Arts and Sciences (LAS). Merel geeft onderwijs dat draait om het interdisciplinaire onderzoeksproces, begeleidt bachelorscripties en geeft gastcolleges en workshops over interdisciplinair onderwijs en onderzoek. 

Hoe ben je in het onderwijs terecht gekomen?

Tijdens mijn promotieonderzoek – over de beginnende geletterdheid van kleuters – aan de Radboud Universiteit moest ik 10% van mijn tijd aan onderwijs besteden. Al snel bleek ik dat zo leuk te vinden dat ik die 10% heb uitgebreid met een apart contract; naast mijn promotieonderzoek van 0,8 fte heb ik daar jaren een 0,2 fte onderwijsaanstelling gehad. Toen mijn proefschrift bijna klaar was, kwam ik terecht bij Liberal Arts and Sciences; de onderwijsfilosofie spreekt me zo aan dat ik me er meteen thuis voelde.

Welke wijsheid heb je opgedaan als jonge docent?

Je hoeft niet alles te weten. Een leergierige, open houding, dát is belangrijk. Ook als je bijvoorbeeld het antwoord op een vraag niet weet: door samen een antwoord op een complexe vraag te zoeken, leren studenten al hoe jij zulke dingen aanpakt. Ik vind het belangrijk dat studenten weten dat het niet erg is om iets niet te weten, zolang je je er bewust van bent en onderzoekt hoe je er meer over kunt leren.

Wie inspireren jou als docent?

De studenten zelf inspireren me. Dat was al meteen zo, vanaf het moment dat ik begon met doceren. Ik vind het inspirerend dat door mijn toedoen iemand weggaat uit een college met meer inzicht, of dat nu inhoudelijk is of praktisch. Of iemand die je komt vertellen dat ze naar aanleiding van jouw eerstejaarsvak nu zelf bezig is met een promotietraject; zulke dingen motiveren me enorm. Ik ben er daarom zelfs onderzoek naar gaan doen; mijn onderzoek gaat nu over hoe zaken als motivatie, creativiteit en flexibiliteit bevorderd kunnen worden in het hoger onderwijs. Maar niet alleen dat: veel banen op de huidige arbeidsmarkt eisen dat afstudeerders kritische, creatieve denkers zijn die goed kunnen samenwerken en communiceren. Hoe leiden we studenten daar toe op?

En wat inspireert je binnen het onderwijs?

Wat mij inspireert is nieuwe, innovatieve onderwijsvormen uitproberen, om studenten hun talenten en interesses helpen te vinden en ontplooien. Zo laat ik bij een honoursvak de studenten zélf college geven; ik geef de onderwerpen en literatuur op, en laat de studenten verder vrij om zelf invulling te geven aan de colleges. Hierdoor gaan ze op een andere manier naar onderwijs kijken, blijkt uit onderzoek van mij en mijn collega Roosmarijn van Woerden. Erg waardevol.

Wat is je wens voor het onderwijs?

Ik heb veel wensen! Ik zal het bij drie wensen houden:

Gedegen interdisciplinair onderwijs, onderzoek daarnaar en kennisdeling erover. Zie ook de National Interdisciplinary Education Conference, de Association for Interdisciplinary Studies Conference en de SIG interdisciplinariteit.

Empirisch onderzoek naar de effecten van onderwijs; heel gaaf dat hier in maart een conferentie over wordt georganiseerd op de UU.

En natuurlijk: meer vaste banen, in plaats van de kleine aanstellingen voor tijdelijke docenten. We moeten investeren in ons onderwijs.


Mathil Gelens
2 February 2019

Reacties

If you want to comment, please login on the left side of the page with your UU account..