Tips voor werken met MS Teams

Heel veel docenten gaan de komende tijd onderwijs geven met behulp van Teams. Er zijn vast heel veel handigheidjes die ik nog niet ken. Welke features moet ik zeker kennen?

Mathil Gelens
20 maart 2020

1. Rik Vangangelt
    Rik Vangangelt

Wil je dat studenten zich op jou richten en niet de plantjes en boeken op je achtergrond? Schakel die achtergrond dan uit! Klik in de zwarte balk onder in beeld op de drie puntjes (meer opties) en klik op ‘mijn achtergrond vervagen’.

Gebruik de chat! Als je in de zwarte balk op het chat-icoontje klikt, zie je rechts op het scherm een chat. Handig als deelnemers aan je bijeenkomst daar hun vragen stellen. Jij (of een moderator) kan die vragen op bepaalde momenten nalopen of achteraf beantwoorden.

In de bijeenkomsten die ik afgelopen week had via Teams, merkte ik dat interactie via de conference-call-optie werkt tot ongeveer zes mensen. Teams laat dan de vier laatst pratende deelnemers zien, de anderen worden verborgen. Niet heel fijn dus. Voor grotere groepen hoor ik nu rondgaan dat je iedereen vraagt microfoon te muten, maar eigenlijk zou ik vooral aanraden dan over te gaan op een stream (dat alleen de docent wordt gefilmd en dit uitzend, dan kunnen studenten vervolgens in kleinere groepjes conference callen).

Tijdens mijn bijeenkomsten tot nu toe merkte ik dat je iets meer moet modereren dan normaal bij bijeenkomsten, je moet echt beurten geven omdat anders mensen door elkaar gaan praten of helemaal niet participeren. Hierboven schreef ik ook al over een moderator, dat zou ook kunnen, dat je iemand anders vraagt het technisch gespreksleiderschap op zich te nemen.

2. Smagt, M.J. van der (Maarten)
    Smagt, M.J. van der (Maarten)

Een moderator is inderdaad handig. Wat ook helpt is een ander programma (als je echt de interactie nog meer nodig hebt). Webinar software kan danhelpen (ik geloof dat de UU starleaf gebruikt; heb het zelf nog nooit gebruikt). Daarin kan je virtueel je hand op steken; de moderator krijgt daar een melding van en kan dan een beurt geven.

Lana Hoekstra

Hoi Martijn,
      Waarom wil je gebruik maken van een stream? Via de Stream plugin van Teams is het inderdaad mogelijk om een stream op te zetten. Je kan dan een live event aanmaken waar studenten naar zouden kunnen kijken. Interactie hierbij is dus niet mogelijk. Er is op dit moment geen instructiedocument voor het gebruik van Stream. Op de website van Microsoft staan wel handige filmpjes die je leren hoe je gebruik moet maken van het programma. Link: https://web.microsoftstream.com/

Wanneer je een college (videocall) opneemt in Teams zal deze opname ook in Stream terecht komen. Stream kan je vinden door in het linker menu van Teams op de 3 puntjes te klikken. Je eigen video’s kan je downloaden of direct in een team delen. Zo kunnen studenten een opname terug kijken.

Een optie die tussen een Stream en een videocall in zit is Starleaf. Maarten van der Smagt verwees hier ook al naar. Met Starleaf is het mogelijk om te streamen en een webinar te geven. Het is mogelijk met dit programma om meer restricties op te leggen (studenten kunnen bijvoorbeeld niet zomaar door je college heen praten). Als je hier meer informatie over wilt hoor ik het graag.

3. Sanne Frequin
    Sanne Frequin

Deze tips kreeg ik op Twitter via Ashton Merck (@awmerck). Ik heb ze een beetje aangepast. Doe er je voordeel mee:

TIPS FOR WORKING WITH MICROSOFT TEAMS

Please use your video if your internet connection allows, rather than a still image or your name. This will ensure that you are giving your full attention to the lecture.

Please use a headphone (for example the headphone of your telephone) this improves audio massively.

Please mute your microphone unless you are speaking. Please also be sure to mute your microphone if you are typing. This will noticeably improve the audio for everyone by cutting down on feedback loops and background noise.

DO NOT USE NETFLIX it will eat you WIFI connection.

To ensure that this class proceeds in as professional a manner as possible, please take the time to arrange your camera and lighting in advance. (click here for more detailed instructions on best practices, including examples)

Avoid waving your hands, even if that’s how you usually talk.

Avoid nudging/jostling the table on which your computer sits – it makes the screen blur.

If you have a cat or dog, I must see it at least once! :)

NOTES TO OTHER OBSERVERS:
    Please keep your microphone muted at all times.

You are encouraged to join in with your name/a static profile picture to cut down on visual distractions.

Do not send the person defending any messages in the chat during class

Do feel free to turn on your audio/video at the very end so everyone can see you!