Vragen van onvoorbereide studenten in mijn geflipte classroom

Hoe zorg je dat studenten dat filmpje ook daadwerkelijk kijken als je flipping the classroom toepast? Studenten stellen nog wel eens vragen die in het filmpje uitgelegd worden. Hoe reageer je daarop? Je wil niet te defensief zijn en steeds moeten zeggen ‘Heb je het filmpje wel gekeken?’

Mathil Gelens
15 oktober 2019

1. Karin Rebel
    rebel101

Heel herkenbaar. Zelf werk ik veel met online filmpjes die studenten als voorbereiding moeten kijken. Je wil dat studenten zich goed voorbereiden, daarom moet je het niet te makkelijk maken om onvoorbereid naar college te komen.
    Als studenten vragen naar iets wat in een filmpje wordt uitgelegd, vraag ik: ‘Waar precies in het filmpje snapte je het niet meer?’
    Soms zeggen studenten dan: ‘Ooh… was er een filmpje?’
    Het komt ook wel voor dat een student echt kan vertellen waar het onduidelijk werd. Dan heb je een aanknopingspunt en hoef je niet bij de basis te beginnen – dat zou ook saai zijn voor de andere studenten die zich goed hebben voorbereid.

2. David van Alten
    David van Alten

Zeker herkenbaar. In de kennisdatabank over flipping the classroom (https://cat-database.sites.uu.nl/kennis_item/betere-leerprestaties-als-je-flipping-the-classroom-toepast/) schrijven we het volgende: “Als studenten de voorbereiding niet doen, bestaat het gevaar dat zij tijdens het college niet goed mee kunnen doen met de verwerking. Of dat docenten de inhoud dan gaan herhalen. Dit ontneemt echter een belangrijke prikkel om de voorbereiding thuis te blijven doen. Uiteraard is dit afhankelijk van o.a. het niveau en de leeftijd van de studenten, maar het is de truc om voor een duidelijk herkenbare koppeling te zorgen tussen de instructievideo’s en de inhoud van de bijeenkomsten.” Dat sluit aan bij wat Karin al schreef: het kan juist weer wel effectief zijn om de uitleg te herhalen/verdiepen op basis van input van studenten. Uit een brainstorm met verschillende docenten in het VO en HO kwamen nog de volgende tips en ervaringen naar voren over hoe je dit concreet zou kunnen aanpakken:
    -Gebruik een ELO om je filmpjes aan te bieden waarbij je interactie en feedback verwerkt voor jou (hebben ze gekeken, wat snappen ze wel/niet) als voor de student (wat snap ik wel/niet, wat zou ik willen vragen).
    -Gebruik formatieve toetsen (bv. quizjes) over de inhoud van het filmpje, niet alleen om de kennis te peilen, maar ook als stimulans/motivatie voor de student om de voorbereiding goed te doen (want je kunt zonder de inhoud niet goed meedoen in het college). Vergelijkbaar: entreetickets over de filmpjes, of andere werkvormen waarbij studenten actief worden betrokken/bevraagd over de inhoud van het filmpje.
    -Extrinsiek belonen, door het kijken van de filmpjes, of de scores van de quizzes in het college over de filmpjes, voor een bepaald % mee te laten tellen bij de eindbeoordeling. Vergelijkbaar: bonuspunten toekennen. Uiteraard afhankelijk van de onderwijscontext hoe effectief dit middel is.