Onderwijs op afstand, hoe gaan we evalueren?

Blok 3 is nu bijna afgelopen, maar hoe evalueren we straks het onderwijs op afstand?

Mathil Gelens
24 april 2020

Femke Kirschner

Er wordt hard gewerkt aan een vragenlijst voor docenten om hun onderwijs te evalueren. Het plan is om deze eind volgende week voor alle docenten van de UU beschikbaar te stellen! Met deze vragenlijst is het de bedoeling dat je inzicht krijgt in hoe je studenten het afstandsonderwijs dat je hals over kop hebt moeten organiseren hebben ervaren. De uitkomsten van de vragenlijst zullen waarschijnlijk centraal worden verzameld maar zouden per cursus(mits dit van te voren is aangevraagd) kunnen worden terug gerapporteerd. Je zal in deze rapportage dus de ervaringen van je eigen studenten in je eigen cursus terug kunnen vinden.

1. Kim Zunderdorp
    Kim Zunderdorp

Nog even voor alle duidelijkheid:
    – Docenten kunnen natuurlijk tijdens hun eigen onderwijs met studenten bespreken hoe het onderwijs op afstand verloopt (zoals Sanne doet met Mentimeter)
    – Daarnaast verkennen we zoals Femke zegt ook een UU-brede evaluatie. In aanvulling op Femke: bij sommige faculteiten gaan de (digitale) wel door, bij anderen niet. Daar gaan we rekening mee houden, want we willen studenten niet twee keer vergelijkbare vragen stellen!

2. Danielle Vlaanderen
    Danielle Vlaanderen

In the course coaching and training we’re doing a course evaluation on the following main points:
    Keep
    More off
    Missed / Change
    Creative new ideas
    It will be in a powerpoint (familiar to all students) and placed in the workgroup channels in Teams. It will give the possibility to compare the 5 workgroups. Will students be motivated to contribute when we aks them to do this? We’ll see.

3. Nick Verkade
    Nick Verkade

Dank voor de reacties. Om hier nog even op terug te komen, ik heb voor ons vak een online survey o.b.v. de huidige evaluatie gemaakt in Qualtrics. De survey heb ik ook gedeeld in de UU-wide Qualtrics library, dus die kan iedereen kopiëren naar de persoonlijke library en aanpassen/gebruiken.

4. Femke Kirschner
    Femke Kirschner

De UU heeft een vragenlijst ontwikkeld waarmee docenten hun afstandsonderwijs van blok 3 kunnen evalueren. Dit kan door de gehele vragenlijst onder studenten te verspreiden, of een deel van de vragen aan een eigen cursusevaluatie toe te voegen. Heb je vragen over de vragenlijst/evaluatie, neem dan gerust contact met me op: f.c.kirschner@uu.nl

5. Rik Vangangelt
    Rik Vangangelt

Online meeting on impact of COVID-19 on teaching and learning

Higher education is changing rapidly and needs to do so to keep pace with changes in society. Education strives increasingly for interdisciplinarity, societal interaction, and flexibility of programmes. In the focus area Higher Education Research (https://www.uu.nl/en/research/focus-area-higher-education-research), researchers at Utrecht University work together to examine implications of changes for teaching and learning in higher education.

We have noticed that several colleagues are planning activities to evaluate the impact of COVID-19 on teaching and learning, for example how students and teachers experienced the acute switch to remote teaching. The focus area would like to provide an opportunity for interested researchers to meet each other, share ideas and research plans, and explore whether it is possible to start collaborative research and/or combine publication of results.

You are invited to join a virtual meeting regarding this on Tuesday May 19th, 16h00 – 17h00. You can join the activity via MS Teams, via this link (https://edu.nl/ajhat). During this meeting we will exchange experiences and research ideas.

If you would like to join the focus area, want regular updates, or have any questions, please contact the coordinator Rik Vangangelt (r.h.a.vangangelt@uu.nl).