Meer verdieping in de les …als studenten zich goed voorbereiden

Hoe kun je ervoor zorgen dat studenten zich goed voorbereiden, zodat je in het college echt dieper op de stof in kunt gaan en niet meer de algemene stof hoeft te behandelen. Ik merk dat ik het een gemiste kans vind als studenten zich niet goed voorbereid hebben.

Mathil Gelens
21 november 2019

1. Karin Rebel
    Karin Rebel

In mijn vak geef ik een aantal responsiecolleges, die studenten zelf moeten voorbereiden met vragen over de stof. Die vragen moeten ze me vantevoren toesturen zodat ik echt in kan gaan op datgene wat onduidelijk is. De eerste helft van het 2-uur durend hoorcollege beantwoord ik de vragen.

Elk jaar is er één keer, zo rond week 2, dat ik nul vragen krijg toegestuurd. Wat ik dan doe is: ik ga voor de groep zitten, met 150 tot 200 studenten die mij aankijken en ik zeg: ‘Fijn dat jullie het allemaal snappen. Dan hoef ik geen vragen te beantwoorden. Hier zijn de opgaven van het werkcollege, ga maar vast aan de slag’. En ik ga zelf ook daadwerkelijk mijn eigen werk doen. Mijn college begint dan in het tweede uur.

Ik krijg hier nooit negatieve respons op van studenten, ze begrijpen het wel. Vanaf dan krijg ik steevast wel heel veel vragen toegemaild.