Community

Hoe beoordeel je de peerfeedback van 225 studenten?

Vraag uit de docentencommunity:

‘Ik wil mijn studenten peerfeedback laten geven mbv pitch2peer. Maar ik vind het lastig hoe ik de gegeven peerfeedback kan beoordelen met 225 studenten die allen 2 pitches van feedback hebben voorzien.’

Mathil Gelens
26 maart 2020

1. Lindy Wijsman
    Lindy Wijsman

Bij dit vraagstuk komen er bij mij twee gedachten bij me op: (1) wat is de functie van de peer feedback; en (2) met welk doel wordt de peer feedback beoordeeld.

Peer feedback kan worden ingezet als een extra moment van feedback voor studenten, misschien wel in plaats van feedback van een docent. Het is dan vooral belangrijk dat de peer feedback zinvol is voor de student die de feedback ontvangt, zodat die een volgende stap kan zetten met de pitch (of een andere opdracht waar de student feedback op heeft gekregen).

Een andere optie is dat peer feedback als leeractiviteit wordt ingezet, waarbij het een reflectiemoment is voor de gever van de peer feedback. De peer feedbackgever ziet het werk van twee andere studenten en gebruikt dit als input om de eigen pitch (of een ander soort opdracht) te verbeteren.

Het beoordelen van peer feedback van 225 studenten, die allemaal 2 pitches van feedback hebben voorzien, is een grote klus. Deze klus wordt nog eens bemoeilijkt doordat je goede beoordelingscriteria nodig hebt voor de peer feedback om te kunnen bepalen wanneer een student bijvoorbeeld een 7 of een 8 krijgt. Daarom stip ik een aantal alternatieven voor beoordeling door de docent aan, die afhankelijk zijn van het doel van het beoordelen.

Wil je ….
    …. vooral een stok achter de deur zodat studenten op een serieuze manier peer feedback geven?
    Dan is het zinvol om de peer feedback deel te maken van de inspanningsverplichting van de cursus en minimumeisen voor de feedback te bepalen. Die minimumeisen kunnen bijvoorbeeld een minimum aantal woorden zijn of een minimum aantal gegeven suggesties. Als beoordeling kan de docent de feedback scannen en checken of studenten aan de minimumeisen hebben voldaan en dit afvinken (of niet).

… weten of de peer feedback zinvol is voor de student die de feedback ontvangt?
    Dan kan je dit aan de ontvangende student voorleggen met één of enkele vragen die de student beantwoordt. Vragen kunnen bijvoorbeeld zijn: Welke suggestie heb je overgenomen en waarom? Welke feedback was (on)duidelijk en hoe kwam dat?

… weten of het geven van peer feedback de student aan het denken heeft gezet?
    Dan kan je elke student vragen om in de eindpitch, of andere eindopdracht, ook te benoemen wat de student goed vond aan het werk van de twee andere studenten en hoe dit is meegenomen in de eigen opdracht.

… peer feedback vooral inzetten als leeractiviteit, zodat studenten hier beter in worden?
    Dan kan je als docent een steekproef nemen uit de gegeven peer feedback en aan de hand van veelvoorkomende aspecten een aantal algemene feedbackpunten formuleren die studenten kunnen toepassen wanneer ze in het vervolg peer feedback geven.

Bij de alternatieven die ik beschrijf is het belangrijk om aandacht te besteden aan de instructie aan studenten voordat ze peer feedback geven. Een duidelijke instructie in combinatie met gebruik van criteria voor de peer feedback helpt de studenten om de peer feedback van goede kwaliteit te laten zijn. Andere concrete tips voor het effectief inzetten van peer feedback vind je in dit document:

Effectieve (online) peer feedback (NL)
    Effective (online) peer feedback (EN)

Ik hoop dat deze gedachten helpend zijn bij dit vraagstuk en ik denk graag met je mee over de specifieke situatie.

2. Alex Lodder
    Alex Lodder

Mogelijk ook nog interessant zijn de ervaringen van een collega docent over het beoordelen van de kwaliteit van peer feedback: https://intranet.uu.nl/actueel/nieuws/peer-feedback-op-didactisch-hoog-niveau

Onderaan dat artikel kun je ook een rubric vinden die de docent gebruikt heeft voor het beoordelen van de kwaliteit van de peer feedback. Dit ging goed, maar met de kanttekening dat dit wel erg veel tijd heeft gekost. Voor de pitches lijkt mij dat dus niet praktisch maar misschien zijn elementen uit de rubric wel bruikbaar voor een van de oplossingen die hierboven worden aangedragen!