Community

Feedback geven en op plagiaat controleren bij take-home tentamen

Deze vraag werd gesteld bij de online Q&A voor docenten:

‘Ik wil dit blok een take-home tentamen gebruiken in mijn cursus waarin studenten 3 dagen de tijd hebben om 4 essay vragen te beantwoorden. Ze moeten hun essays vervolgens uploaden in Safe Assignments, zodat de documenten ook gecontroleerd kunnen worden op plagiaat.

Normaliter zou ik de essays uitprinten, lezen en met de hand opmerkingen maken, en dat teruggeven aan studenten. Dat is echter met de huidige omstandigheden niet mogelijk. Hoe kan ik feedback geven op een takehome exam? Ik heb begrepen dat de tool ‘Assignment Review’ in Feedback Fruits te gebruiken is, maar ik heb begrepen dat je daarmee niet kan controleren op plagiaat. Klopt dat? Zo ja, is er een andere manier/systeem waarmee je zowel feedback kunt geven en plagiaat kan controleren?’

Mathil Gelens
8 september 2020

1. Melvin Puffelen
    Melvin Puffelen

Er is helaas geen mogelijkheid om in FeebbackFruits gebruik te maken van een plagiaatcontrole.
    De handigste manier voor plagiaatcontrole blijft BlackBoard, wellicht is het een optie om de studenten de ingeleverde stukken twee keer in te leveren. Zowel via Blackboard en FeebbackFruits.

De faculteit van REBO heeft de beschikking tot Revisely, waarbij er wel een plagiaatcontrole plaats kan vinden via Urkund.

2. Michiel Fleerkate
    Michiel Fleerkate

Je kunt inderdaad dan het beste FeedbackFruits Assignment Review gebruiken. Als studenten daar hun take-home tentamen hebben ingeleverd kun je deze in 1x downloaden en als docent in Blackboard uploaden om op plagiaat te laten controleren.

Neem contact op met je keyuser Blackboard voor meer informatie hierover, die kunnen ook verder advies geven en uitleggen waar je op moet letten als je zelf documenten gaat uploaden in de plagiaatscanner (zie hiervoor https://blackboard-support.uu.nl/)

Smagt, M.J. van der (Maarten)

probleem met deze methode is dat SA niet onderling kan vergelijken als veel stukken binnen een paar minuten van elkaar worden ingeleverd. En dat gebeurt als je de hele set in één keer upload vis Quick submit in SA. Dat hoeft geen probleem te zijn zal je voornamelijk geïnteresseerd bent in mogelijk plagiaat op externe bronnen, maar als je ook ongeoorloofd samenwerken en van elkaar plagiëren wil uitsluiten dan is deze methode minder geschikt.

Michiel Fleerkate

In het eerste werk komt dit inderdaad niet naar boven, maar er zijn altijd 2 werkstukken waar plagiaat dan in voorkomt, dus in principe zou dit toch te achterhalen moeten zijn. Wie dan van wie heeft geplagieerd kan SA inderdaad niet achterhalen, maar als het goed is wordt de plagiaat toch opgemerkt…

Smagt, M.J. van der (Maarten)

nee dat klopt niet. SA checkt met hun database. Maar het duurt even voordat iets dat geüpload wordt verwerkt is. Als bestand A wordt geüpload (=> check => geen overlap met iets) en een identiek bestand B wordt geüpload voordat bestand A goed is verwerkt, dan zal ook bij bestand B (=> check => geen overlap met iets) het resultaat zijn.

Michiel Fleerkate

Je hebt gelijk, helaas (of gelukkig) is het niet 1 wachtrij die in volgorde wordt afgewerkt, maar lopen de 2 processen naast elkaar. Dat kan inderdaad voor dit soort zaken zorgen.

In SA kun je wel een hercontrole forceren per opdracht (maar is natuurlijk niet ideaal)

3. Oomen, C.C.E. (Claudy)
    Oomen, C.C.E. (Claudy)

Met Blackboard heb je een plagiaatcontrole.
    Belangrijke vraag: Met welk doel geef je feedback? Als studenten het gehaald hebben, is de feedback die je geeft eerder een verantwoording van je beoordeling (je vraagt de student dan niet meer om een revisie). In dat geval kun je je opmerkingen wellicht in het beoordelingsformulier opnemen. Als studenten het niet gehaald hebben en wel moeten reviseren, dan wil je wellicht wat uitgebreider feedback geven. Ook daarvoor zou ik Blackboard gebruiken omdat het hier om een toets gaat, feedback fruits is meer geschikt voor als alle studenten een eerdere versie schrijven, die ze vervolgens moeten reviseren.