Community

Een poll in mijn online college

Ik hoorde net bij de Q&A op afstand dat je een poll kan inzetten om je college interactief te maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke tools zijn hiervoor en wat zijn de praktische tips bij het gebruik hiervan?

Severina Grotenhuis
1 april 2020

1. Willem Janssen
    Willem Janssen

De tip uit de Q&A kwam van mij! :)

In Teams kun je aan studenten een ‘poll’ voorleggen. Dat kan ook bij andere tools zoals ZOOM, Adobe Connect etc. Het leuke daarvan is dat je het groepsgevoel kan meten. Vragen als ‘was de stof moeilijk’ ‘hoe hebben jullie dit artikel ervaren’ ‘de stof bevatte veel nieuwe informatie (of niet) kun je voorleggen. Alle studenten geven hun reacties, waardoor je hetzelfde idee creert als dat je normaal voor een groep staat. Daarnaast zorgt het weer voor wat interactie tussen docent en studenten, en studenten onderling.

2. Laurens van Meeteren
    Laurens van Meeteren

ik heb van de week mentimeter gebruikt (net als meerdere docenten denk ik). Daar kan je veel mee zoals gewoon vragen van de studenten (gebruikt bij het begin om te vragen wat er zeker aan bod moest komen), maar ook meerkeuzevragen en als laatste ook de vraag “hoe ga het?” met antwoorden in een wordcloud. Geeft enigszins het gevoel terug om contact met de studenten te maken (maar fysiek is toch prettiger).

3. Guido Terra-Bleeker
    Guido Terra-Bleeker

Ik maak al een paar jaar gebruik van mentimeter om in mijn wiskunde-cursus te vragen welke (huiswerk-)opgaven gezamenlijk te bespreken. Deze zet ik al vooraf open zodat de studenten kunnen stemmen op een aantal huiswerkopgaven waarbij ze tegen problemen aanlopen. Tijdens het college bespreek ik dan de opgave(n) waar het meest op gestemd is.
    Maar (zeker) in de huidige situatie kun je mentimeter natuurlijk voor veel meer gebruiken.