Co-creatie in coronatijd – hoe pak je dat aan?

Bij co-creatie in onderwijs en onderzoek gaan academisch personeel en studenten gezamenlijk aan de slag met het ontwerpen en creëren van leer- en onderwijsactiviteiten. Dit vraagt om een verschuiving van de traditionele docent-student relatie, wat een uitdaging kan zijn. Nog lastiger wordt dit wanneer het onderwijs op afstand wordt gegeven. Hoe begin je een co-creatie proces dan?

Op woensdag 12 mei, 12.00 – 13.15 uur, organiseert de Special Interest Group (SIG) Co-creatie een bijeenkomst over dit vraagstuk. De titel van deze bijeenkomst is ‘Co-creation in higher education in times of Covid’. Geïnteresseerd in dit onderwerp? Meld je hier direct aan!

Programma

Tijdens de bijeenkomst zullen Marca Wolfensberger (honours director van het Honours College Geowetenschappen) en Marte Vroom (honours student Sociale Geografie en Planologie en onderzoeksassistent) ons meenemen in hoe het Utrechtse Honours Programme bij Geowetenschappen co-creatie heeft voortgezet tijdens de coronapandemie. Welke aanpassingen zijn gemaakt aan het programma?

Hierna zal Ferdi Engels (hoogleraar Farmacologie en Onderwijskunde) zijn plannen delen voor het opstarten van een interdisciplinair co-creatie project over de dood, later dit jaar. Wat zijn aandachtspunten bij het opzetten van een co-creatie project wanneer je te maken hebt met afstandsonderwijs?

We zien je graag op woensdag 12 mei!

Wat is een Special Interest Group?

Het Centre for Academic Teaching (CAT) faciliteert ontmoeting tussen UU docenten, om zo kennis en expertise uit te wisselen. Eén manier waarop dat kan is door deel te nemen aan een SIG. SIG’s worden opgezet en getrokken door docenten, en richt zich op een centraal thema (voorbeelden zijn Motivatie, Community Engaged Learning, Onderzoeksvaardigheden). Elke SIG organiseert bijeenkomsten, soms maandelijks, soms enkele keren per jaar. Er bestaan inmiddels meer dan vijftien SIG’s, op allerlei verschillende thema’s. Bekijk hier welke SIG’s er zijn. Geïnteresseerd in een SIG? Meld je dan vooral aan! We houden je dan per mail op de hoogte van geplande bijeenkomsten.

Over de SIG Co-creatie

De SIG Co-creatie wordt getrokken door docenten Marca Wolfensberger en Tatiana Bruni. De bijeenkomsten zijn erop gericht docenten én studenten te verbinden die betrokken zijn bij of geïnteresseerd zijn in participatief ontwerp en die van elkaar willen leren. Co-creatieprocessen van onderwijs en onderzoek kunnen gezien worden als een manier om democratische waarden in het hoger onderwijs te bevorderen. Bij deze processen zijn academisch personeel en studenten betrokken die een gezamenlijke aanpak hanteren bij het ontwerpen en creëren van leer- en onderwijsactiviteiten. Dit vraagt om een verschuiving in de relatie docent-student, wat een uitdaging kan zijn. De SIG-Co-creatie is erop gericht Meld je hier aan voor deze SIG.

Sarah Gresnigt
2 mei 2021

1. Bruni, T. (Tatiana)
    Bruni, T. (Tatiana)