Balans goede voorbereiding & beschikbare tijd

Ik wil natuurlijk graag goed onderwijs geven en mijn studenten goed begeleiden. Maar wanneer is het goed genoeg? Wanneer ben je klaar? Hoe vind je de balans in goede voorbereiding en beschikbare tijd?

Mathil Gelens
7 november 2019

1. Jet van der Zijden
    Jet van der Zijden

Tja, iets met tijd, een gevoelig puntje in onderwijsland. Volgens het zgn teaching load model krijg je 1 uur voorbereidingstijd voor het geven van een werkgroep van 2 uur. Haalbaar als je een cursus al 5 keer eerder heb gegeven, waanzin als als je een cursus voor de eerste keer geeft. Jammer, want een nieuwe cursus geven is nou juist zo leuk.
    Een voor de hand liggende oplossing: geef nieuwe docenten meer tijd om zich voor te bereiden. Helaas is de praktijk weerbarstig en zul je een ander oplossing moeten vinden. Zelf zorg ik in ieder geval dat ik niet te veel neventaken heb in een periode dat ik een nieuwe cursus geef en begin op tijd met voorbereiden. Daarnaast kunnen voorbesprekingen van het onderwijs met ervaren docenten je helpen bij het inschatten van het niveau en de vragen die vaak gesteld worden. Of wat dacht van een keertje meekijken?

2. Kirsten Namesnik-Silvester
    Kirsten Namesnik

Ik bereid mijn lessen graag voor zodat het goed is. Als dat 6 uur kost, prima. Ik wil graag achter mijn product staan.
    Werkdruk is een soort sinusbeweging: soms is het heel druk, soms niet. In de rustigere momenten moet je ook je rust zien en pakken – volgens mij vinden mensen dat vaak lastig.
    Wat dat betreft is het goed om prioriteiten te stellen, want niet álles is belangrijk. In mijn keuken hangt een briefje: ‘Soms is goed genoeg goed genoeg’. Naarmate je meer ervaring hebt, leer je dat als je een taak hebt, dat niet betekent dat je alles zelf uit moet voeren. Jij bent verantwoordelijk voor dat het er kómt, maar je mag wel hulp vragen en delegeren.
    Dat is iets wat je kunt leren denk ik.