#UUgotThis? Reflectie op de overgang naar afstandsonderwijs

Ik plaatste gisteren dit draadje op Twitter. Het was mijn poging om te reflecteren op de eerste anderhalve week afstandsonderwijs.

Ik werk bij de afdeling Educatie. We verzorgen het onderwijs voor de bachelor Onderwijswetenschappen, de Acdemische Lerarenopleiding Primair Onderwijs en de Master Educational Sciences. Hieronder heb ik het draadje uitgeschreven.

De overgang

Op 12 maart viel het besluit dat we geen fysiek onderwijs meer zouden bieden. We zaten toen midden in blok 3 met nog een aantal weken onderwijs en daarna een toetsweek te gaan. De opdracht die we vanaf dat moment hadden: onderwijs waar mogelijk door te laten gaan, studenten geen studievertraging op laten lopen. Gelukkig zijn onze communicatielijnen kort. De cursuscoördinatoren van blok 3 begonnen meteen met plannen maken. Om overzicht te houden en elkaar te informeren en helpen, hebben we gewerkt in een Google Doc. Niks fancy. Gewoon een tabel met plannen van afstandsonderwijs, ideeën voor alternatieve toetsing en mogelijke knelpunten. Dit hielp om helderheid en overzicht te scheppen.

Toetsing, thesis en stage

Al snel werd duidelijk dat onderwijs op afstand wel te doen zou zijn. Soms met MS Teams, soms met kennisclips of online spreekuren. De uitdaging zat en zit in het realiseren van de afsluitende toetsing. Veel cursussen werken met tentamens die in een tentamenzaal worden gemaakt. Hoe ga je dat doen als studenten niet naar de campus mogen komen? De examencomissie dacht mee. En zo zijn we voor onze cursussen op alternatieve wijzen van toetsing gekomen. Veelal take-home tentamens die studenten onder tijdsdruk en met plagiaatcontrole maken. Het is niet perfect, maar beter kan even niet. Pragmatisme is een must op dit moment.

De grootste knelpunten lijken nu nog te zitten bij stages en afstudeeronderzoek. Hoe voltooi je je stage als je stageorganisatie ook over gegaan is op thuis werken? Hoe voltooi je je onderzoek als scholen dicht zijn? Onze studenten doen hun onderzoek vaak op basis- en middelbare scholen. Daarom hebben we scenario’s bedacht, waarbij studenten onderzoek doen bij alternatieve doelgroepen, gebruik mogen maken van bestaande datasets, onderzoek online afnemen, etc. De komende tijd wordt spannend: gaan studenten het hiermee redden of komen ze in de knel?

Veel ondersteuning

Twee zaken hebben ons werk ontzettend veel eenvoudiger gemaakt. De eerste was heldere communicatie en richtlijnen vanuit het CvB. Dat hielp ons weer om duidelijk naar elkaar te zijn en ook duidelijk naar studenten te communiceren wat we gingen doen.

Het tweede was de ontzettend snelle reactie van alle onderwijsondersteuning die er binnen de universiteit is. De UU heeft jarenlang geïnvesteerd in onderwijs en dat betaalt zich uit.

Met Educate-it hebben we een organisatie die met docenten meedenkt in het maken van slimme didactische keuzes voor afstandsonderwijs. Zij waren meteen klaar voor actie en raad en daad.

De docentencommunity die wordt geboden door de TAUU is ook een enorme hulp: docenten wisselen hier ideeën uit, er worden online Q&A sessies georganiseerd. Het is inspirerend om te zien wat er uitgewisseld wordt. Een schat aan ervaring wordt gedeeld.

Ook het Centre for Academic Teaching heeft een schat aan ervaring en werkt samen met Educate-it, TAUU en onze met onze collega’s van Onderwijsadvies & Training. Hier hebben we als docenten enorm veel aan.

De komende periode

Nu de eerste hectische periode achter de rug is, is het tijd om ook even op adem te komen. Er is keihard gewerkt, maar dat kan ook zijn tol eisen. Sommige collega’s zijn ziek, anderen combineren het werk met zorgtaken thuis, thuisonderwijs, etc. We worden moe. Logisch, denk ik.

We delen deze zorgen met elkaar. Via mails, appjes, overleg in MS Teams. Ik vind het zelf ook een pittige uitdaging om alles te combineren. ‘s Avonds ben ik vaak echt gesloopt. De uitdaging wordt in de komende periode om te kijken waar we gas terug kunnen nemen, waar er extra ondersteuning nodig is en hoe we dat kunnen organiseren. De saamhorigheid is groot. Dat gaat ons lukken.

We moeten denk ik nog beter naar onze studenten gaan kijken. Zij overleven deze eerste weken wel. Maar nu de eerste weken erop zitten: Hoe gaan zij straks hun tentamens maken in een druk studentenhuis? Hoe gaat het met de studenten die een ingewikkelde thuissituatie hebben? Sommige studenten geven aan concentratie- en motivatieproblemen te hebben door de hele situatie. Begrijpelijk denk ik. Wat kunnen wij doen om hen te helpen? Moeten we meer structuur bieden? Moeten we een luisterend oor bieden? En hoe dan? Ik heb nog geen antwoorden.

Toch blijf ik positief. Ik zie weinig mensen op straat bij ons, richtlijnen worden hier opgevolgd dus deze crisis zal een keer over gaan en gaan we weer terug naar normaal. Met normaal bedoel ik: samen met studenten bij ons op de campus van de UU. Want dat mis ik het meest!

Janssen, J.J.H.M. (Jeroen)
26 maart 2020