UU-docent Marc van Mil op Lowlands 2017 in gesprek over superbaby’s en DNA

Op de achtergrond beginnen de eerste dreunen en beats al op te komen, maar in The Mind of the Universe-tent op Lowlands is het nog rustig. Een schril contrast met de rest van het terrein: daar lopen duizenden mensen door elkaar, bierdrinkend, etend en op weg naar een volgend optreden. Te midden van deze hectiek vindt de live talkshow over Superbaby’s zonder seks plaats. In een witte, bolvormige tent hebben zich een stuk of honderd mensen verzameld om te luisteren naar universitair docent van Utrecht University, Marc van Mil, en voortplantingsdeskundige Sjoerd Repping, die over de grenzen van de wetenschap spreken.

Docent van het jaar, uitgenodigd om op Lowlands te komen spreken: Marc van Mil heeft een goed jaar. “Hoe doe je dat nou, docent van het jaar worden?”, vraagt de presentatrice hem. “Het belangrijkste is dat je laat zien dat je je vak kunt overbrengen”, vertelt Marc. “Ik gebruik vaak metaforen. Zo beschrijf ik de cellen van je lichaam vaak als een draaiorgel, het DNA wordt door het lichaam als een draaiorgelboek afgelezen.”

DNA wijzigen?
Samen met Sjoerd is Marc op Lowlands bij de VPRO presenteert: The Mind of the Universe-tent om in gesprek te gaan over eigenschappen van DNA en over of je die zomaar mag veranderen als er genetische afwijkingen inzitten. “We gaan vanmiddag een potje reageerbuisseks hebben”, vertelt Marc. “Iedere bezoeker heeft een reageerbuisje gekregen om er met een pipet wat wangslijm in te doen en mag het daarna met zijn of haar buurman- of vrouw uitwisselen.” Met dit onderzoekje laten de biomedicus en voortplantingsdeskundige zien hoe je je genen kunt doorgeven zonder daadwerkelijk seks te hebben.

Techniek of God?
Tijdens de sessie ontstaat een discussie met het publiek over het inzetten van genetische modificatie. “Spelen we dan niet voor God?”, vraagt een vrouw uit het publiek. En bij wie ligt de macht? Marc: “Wat mij betreft bij de ouders. De techniek is er, maar is de samenleving het er ook mee eens? Dat is de vraag.” Daarnaast benadrukt Marc dat het een zwaar medisch traject is, wanneer ouders besluiten om genetische afwijkingen te laten verwijderen. “En het is een dure techniek, dus die is ook niet voor iedereen toegankelijk”, vertelt Marc. “We zitten middenin een spannende tijd met de wetenschap. Er is veel aandacht voor, maar wij gaan er uiteindelijk niet over, jullie zullen moeten stemmen voor de politici die de wetten maken.” Hij sluit de live talkshow af met een toekomstvisie: “Over vijftig jaar kunnen we het DNA van iedereen uitlezen en daarop anticiperen.”

Hieronder zie je een korte video waarin Marc van Mil uitlegt hoe DNA werkt.

Simone Vos - TAUU Team
25 augustus 2017