Feedback op post-its: kwetsbaar & geweldig

Twee van mijn collegadocenten, Haza Rahim en Ellen Wittkampf, inspireerden mij om mijn studenten aan het eind van de cursus eens om feedback te vragen (want naast lid van het TAUU-team ben ik ook docent). Geen feedback op de cursus, maar op mij, als docent. En ook al doceer ik al sinds 2008, ik kan jullie vertellen: dat was best spannend!

Elke student kreeg op de laatste bijeenkomst twee post-its: één om te vullen met tops, en één met tips (BKO-terminologie, haha). Bij vertrek lieten ze deze achter op de deur van het lokaal, waarna ik ze kon verzamelen zonder te weten welk briefje van wie kwam.

En dan nu de tip: doe dit ook! Niet alleen was het hartverwarmend om de tops te lezen, ook hun tips waren terecht, bruikbaar en netjes geformuleerd (‘Antwoord op mail was niet zo snel, maar ik snap dat u het druk heeft’). Concrete, bruikbare feedback voor mij dus, en ook de studenten leken er plezier in te hebben. (Top-post-it: ‘Überhaupt de kans om zo direct feedback te mogen geven vind ik een pluspunt’).

Met het stapeltje tips ga ik direct aan de slag, en ik kan me zo voorstellen dat ik het stapeltje tops op een druilerige dag weer eens tevoorschijn tover, want als je van zo’n stapel complimenten niet gaat stralen, weet ik het ook niet meer. Ik ga het komend blok in elk geval weer doen!

IMG_20160414_165424

Isabella Spaans
14 april 2016
Kennistags: /

1. Malou Weber
    Malou Weber

Hoi Isabella,

Sinds ik je blog had gelezen stond ik te popelen om dit ook een keer te proberen. Voor mij was vandaag dan eindelijk de geschikte dag. Ook ik voelde me kwetsbaar, en kreeg ook van collega’s te horen dat ze dit ‘dapper’ vonden.

Aan de hand van mijn feedback vraag ik mij af of ik dit toch niet eerder, ipv aan het einde van de cursus, had moeten doen. Wat denk jij dat het ideale moment is?

Hoe dan ook dank voor het delen van jouw ervaring en de inspiratie die je vormde!

2. Isabella Spaans
    Isabella Spaans

Hoi Malou,

goed punt – aan het eind van de cursus kan je het als docent meenemen naar de volgende cursus maar kan je er naar je studenten toe natuurlijk niks meer mee. Halverwege een cursus evalueren… ik ga het overwegen voor komend blok!

PS: ben heel benieuwd naar de feedback die je kreeg. Tell me in real life… ;)