‘Recycle’ goed studentenonderzoek!

De Universiteit Utrecht streeft naar duurzame oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Studenten gebruiken hun verworven kennis dan ook om verschillende maatschappelijke problemen te onderzoeken. Studenten worden vervolgens vaak beoordeeld op basis van papers en bachelor- en masterscripties, om maar twee voorbeelden te noemen. Tot nu toe hebben we deze papers en scripties van studenten gearchiveerd en hebben we nauwelijks iets gedaan met de interessante bevindingen van het onderzoek. Is dat niet jammer? Jawel! Dus wat kunnen leraren en studenten hieraan doen?

Waarom?

Het is belangrijk resultaten van goed studentenonderzoek worden ‘gerecycled’, want hierdoor leren studenten:

• hoe ze hun onderzoeksresultaten op een begrijpelijke manier kunnen uitleggen voor lezers (buiten hun vakgebied)  en daarmee kunnen ze de inhoud en concepten beter begrijpen;
  • hun probleemoplossende vaardigheden beter ontwikkelen;
  • communicatievaardigheden zoals het presenteren en schrijven van verschillende soorten stukken en hoe ze verschillende kanalen en media kunnen inzetten om hun boodschap over te brengen;
  • nadenken over het nut en de toegevoegde waarde van hun onderzoek.

Bovendien zijn studenten vanwege de authenticiteit en impact van de opdrachten gemotiveerder dan voor reguliere opdrachten.

Ten slotte kan het onderzoek van studenten ten goede komen aan het verbeteren van academische kennis, het opbouwen van materialen voor het onderwijzen van toekomstige studenten en het ondersteunen van verschillende partijen, zoals NGO’s, die misschien over beperkte onderzoeksmiddelen beschikken.

Hoe?

Wil je de resultaten van studentenonderzoek beschikbaar maken voor de samenleving, het onderwijs of andere onderzoekers? Of voel je de noodzaak om je vak te veranderen om het interessanter en/of motiverender te maken voor jou en je studenten? Op onze website presenteren we ideeën over hoe de resultaten van goed studentenonderzoek kunnen bijdragen aan het werk van de universiteit in drie belangrijke richtingen: onderzoek, onderwijs en maatschappelijke outreach. We presenteren een aantal voorbeelden die zijn geïnitieerd door docenten van de Universiteit Utrecht als onderdeel van doorlopende cursussen of extra curriculum. Hieronder volgt een selectie:

1. Publiceer samen met een student een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift

Het betrekken van studenten bij je eigen onderzoek en het publiceren ervan is wederzijds voordelig: studenten voorzien leraren van nieuwe vragen, ideeën en benaderingen, terwijl hun deelname aan academisch werk hun eigen motivatie verhoogt om onderzoek te doen en academische papers te schrijven.

Voorbeelden op onze website: publicatie RMA Art History scripties; publicatie opdracht over ‘Software Ecosystems’; artikel en boek ‘Algorithms and Fundamental Rights’; honoursvak Scriptie Plus.

• Laat studenten onderwijsmaterialen maken

Nodig studenten uit om (online) educatief materiaal te maken, zoals blogs en vlogs, of om bij te dragen aan een online encyclopedie. Een vraagstuk aan iemand anders uitleggen bevordert een beter begrip van het onderwerp en de betekenis van verschillende concepten. Verder kan het materiaal je eigen toekomstige onderwijs ondersteunen.

Voorbeelden op onze website: blog over ‘Enforcing EU Law’; blog over ‘Big Tech’; producten LitLab; short films, vlogs en documentaires; van-essay-tot-blogpost; blog over onderzoek.

• Verbind studenten met de samenleving

Studenten kunnen worden gevraagd om externe partners, publieke en private organisaties en NGO’s te adviseren. Het verbinden van het werk van studenten met relevante maatschappelijke uitdagingen draagt op deze manier zowel bij aan de maatschappelijke reikwijdte en de impact van het werk van de universiteit als aan academisch burgerschap.

Voorbeelden op onze website: juridisch spreekuur voor gedetineerden; producten voor verschillende patiëntengroepen; practicum Adviseren Waterrecht; posterpresentaties voor outreach-evenement vluchtelingen; onderzoeksrapportages externe partners.

Het samenbrengen en presenteren van deze voorbeelden heeft tot doel aan te tonen hoe en waar de onderzoeksresultaten van studenten kunnen worden gebruikt. Laat je inspireren en pas de ideeën aan je eigen vakgebied en/of curriculum aan.

Kortom, laten we goed studentenonderzoek niet verspillen, maar een toegevoegde waarde geven!

Meer informatie?

Op onze website staan nog veel meer voorbeelden van leraren aan de Universiteit Utrecht om het ‘recyclen’ van goed studentenonderzoek te stimuleren. Daarnaast is er een ‘how to’ pagina met tips van onderwijsadviseur drs. Hanne ten Berge.

Contact

Als je een vraag of suggestie hebt voor dit project en/of onze website, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via de projectmanager dr. Mira Scholten (m.scholten@uu.nl).

Als je vragen hebt over hoe je zelf meer kan doen om goed studentenonderzoek te ‘recyclen’, kan je een professioneel consult aan vragen bij drs. Hanne ten Berge (j.h.tenberge@uu.nl).

Emilie Bartels
23 januari 2020