Op weg naar meer mogelijkheden om hoorcolleges op te nemen

10 juni 2019

Het hoorcollege niet kunnen bijwonen, maar het toch kunnen volgen. Ter voorbereiding op het tentamen een college nog eens terugkijken. Het zijn de twee grootste voordelen die studenten ervaren van opgenomen hoorcolleges. De Universiteit Utrecht werkt aan een voorziening die het mogelijk maakt meer hoorcolleges op te nemen en terug te kijken.

Je kent ‘m misschien wel, de videokoffer die voorafgaand aan een hoorcollege de zaal wordt ingereden voor een opname. De koffer wordt uitgepakt en een mobiele opnameset wordt opgebouwd, zodat de medewerker of student het betreffende college kan opnemen. Er zijn vier van deze koffers en ze zijn razend populair. Het blijkt namelijk erg waardevol om een opname van een hoorcollege te hebben. De dienst Geautomatiseerd Opnemen gaat uitkomst bieden voor deze groeiende behoefte.

Uitkomsten enquête over opnemen hoorcolleges

Eind 2018 werd in diverse universiteitsgebouwen geënquêteerd onder docenten en studenten over het opnemen van hoorcolleges. Studenten kregen de vraag wat zij als grootste voordeel hiervan zien. 78% van de ondervraagde studenten vond het terugkijken van het college voor de studie het grootste voordeel. Daarna volgden de groeiende invloed op het indelen van tijd (18%) en het niet meer hoeven bijwonen van colleges (4%). Docenten zien laatstgenoemde al gauw als risico. Echter, het betreft maar een klein percentage studenten dat verwacht nooit meer naar college te gaan.

Voorziet in behoefte

Daarnaast voorziet een groei van videomateriaal in een behoefte van specifieke groepen studenten. Ongeveer 20% van de studenten aan universiteiten heeft een beperking. Deze groep vindt het meestal moeilijk om tegelijkertijd te luisteren en aantekeningen te maken. Ongeveer 5% van de studenten met een beperking is chronisch vermoeid. Voor deze groep is het heel prettig om zelf de tijd in te kunnen delen. Zij bekijken de hoorcolleges dan bijvoorbeeld vanuit huis, waardoor ze meer energie overhouden voor werkgroepen en interactie. Ook als colleges niet in de moedertaal zijn, is het een voordeel als een student deze nog even terug kan kijken. De delen die ze tijdens het college wellicht niet helemaal konden volgen, kunnen ze dan nogmaals rustig bekijken.

Project Geautomatiseerd Opnemen

Alle reden dus om een efficiënte voorziening te realiseren die het mogelijk maakt meer hoorcolleges op te nemen en terug te kijken. In het project Geautomatiseerd Opnemen werken we hieraan. Deze nieuwe dienst wordt in de 35 grotere hoorcollegezalen gerealiseerd. Het woord ‘geautomatiseerd’ verwijst naar het huidige ontwerp, waarin de opname automatisch start bij aanvang van het college, omdat de docent vooraf al heeft aangegeven dat het betreffende college moet worden opgenomen. Onderzocht wordt of dat ook past in het roosteren van zalen. Na goedkeuring van de docent kan een gemaakte opname gepubliceerd worden voor de student.

Lunchsessies voor docenten

Om goede keuzes te maken in het ontwerp organiseren wij in juni lunchsessies voor docenten. Wil jij, onder het genot van een broodje, meepraten over de nieuwe dienst? Lees dan meer over de lunchsessies en meld je aan:

Droomscenario

Aanvraag

• Opname start en stopt automatisch volgens onderwijsrooster.
  • Metadatering gebeurt automatisch.
  • Ad hoc stoppen, pauzeren en herstarten van opname is mogelijk.

Opname

• Het is zichtbaar voor de docent en student dat er wordt opgenomen.
  • Screencast, zaalgeluid, docent en krijtborden worden opgenomen.
  • Er zijn gebruiksstatistieken (kijkcijfers) beschikbaar.

Postproductie

• De docent krijgt direct na het college een e-mail voor akkoord publicatie.
  • De docent kan kiezen welke van de opgenomen signalen worden gebruikt.
  • Nabewerking is gebruiksvriendelijk.
  • Handmatig toevoegen van aanvullende metadata is mogelijk.

Ontsluiting

• In de ELO verschijnt bij de cursus automatisch een link naar de opname(set).
  • Studenten krijgen een notificatie als een nieuwe opname online staat.

Archivering

• De key-user krijgt na twee jaar automatisch per e-mail de vraag of een opname hergebruikt of gearchiveerd moet worden.

Richard van Vliet
28 april 2020