Inspiratie: zaaien en oogsten

Ik was vroeg. Op het gazon was een van de organisatoren met een schepje in de aarde aan het wroeten. Ik stelde vast dat dit geen dertien-in-een-dozijn-bijeenkomst zou worden. Welkom bij de TAUU-sessie over Inspiratie.

Later werd duidelijk waartoe het getuinier had geleid. Op tafel lagen een hart, een lege doos en – jawel- een maagdelijk minituintje. Andere docenten druppelden binnen. De attributen midden op tafel zorgden direct voor een sfeer van verwachting; iedereen had er zin in.

Liesbeth Bijlsma en Sibe Doosje legden uit wat de bedoeling was. De TAUU bestaat vijf jaar; een goed moment om weer eens opnieuw te kijken naar wat de TAUU kan betekenen voor de UU- docenten. Vandaag gingen we nadenken over: hoe kan de TAUU bijdragen aan het inspireren van docenten.

Op het hart plakten we papiertjes met onze persoonlijke inspiratiebronnen, in de lege doos  konden we de voorgenomen docentenkamer van het nieuwe Utrecht Centre for Academic Teaching inrichten en in het minituintje plantten we bordjes waarop stond hoe we een innovatietuin voor het onderwijs zouden vormgeven.

Studenten bleken de breedst gedeelde persoonlijke inspiratiebron. Het enthousiasme, de vragen die ze stellen, de ondernemingszin… We krijgen als docent veel terug voor het onderwijs dat we geven.

Voor de docentenkamer wordt het nog lastig kiezen; dit zou een leslocatie, een huiskamer, leeskamer en expositieruimte in één moeten zijn. Duidelijk was in ieder geval dat ontmoeting centraal zou moeten staan.

Dan de innovatietuin. Hier werd veel verwezen naar het Teaching & Learning Lab, dat al ruimte biedt voor onderwijsinnovatie. Verder werd uitwisseling tussen docenten ook hier als belangrijk element voor onderwijsinnovatie genoemd. Het onderwijs zelf staat docenten nu vaak in de weg om naar onderwijsevenementen te gaan, zoals de onderwijsparade. Zou het niet mooi zijn als we – ter bevordering van de uitwisseling – een dagdeel per week onderwijsvrij zouden kunnen roosteren? Dromen mag.

Los van alle goede ideeën die zijn geopperd, was mijn grootste oogst van vandaag de ontmoetingen met collega-docenten die een andere achtergrond hebben dan ik en mij een frisse kijk kunnen geven. Heel waardevol en heel inspirerend.

Jasper Winden, van
19 mei 2017