Blog

Een facultaire USO, een kans om écht eens aan de slag te gaan met je onderwijsidee

Annemarie Heersche

Elke docent loopt wel met ideeën rond om het onderwijs verder te verbeteren. Vaak blijven die toch liggen omdat je zo in beslag genomen wordt door het onderwijs van alledag. Afgelopen jaar kreeg ik dankzij een facultaire USO tijd en ondersteuning om samen met collega’s aan de slag te gaan met mijn onderwijsidee. Helemaal leuk was dat mijn kamergenoot tegelijkertijd een facultaire USO kreeg, zodat we samen ervaringen konden uitwisselen.

Wat is het leuk om een product te ontwikkelen dat gebruikt wordt, waar mensen positief over zijn en waar je onderwijs ook mee vooruit gaat! Ik zou docenten mee willen geven: als je een leuk idee hebt om het onderwijs te verbeteren, overweeg dan eens om daar een USO aanvraag voor te doen. Praat erover met je leidinggevende. Het schrijven van de aanvraag is niet moeilijk en viel mij, qua tijd die ik daarin moest investeren, erg mee.

Mijn project: een rubric ontwikkelen voor het beoordelen van klinische competenties bij een mondelinge toets

In het oude curriculum van farmacie (voor 2016) werd helemaal geen gebruik gemaakt van een beoordelingsinstrument bij mondelinge toetsen. Ik kreeg toen van studenten regelmatig terug dat ze niet zo goed wisten wat ze van de mondelinge toets konden verwachten en waar hun cijfer op gebaseerd was. Ik heb daar toen een rubric voor ontwikkeld. Dat ging tussen de bedrijven door en het was daar ongetwijfeld bij gebleven, als mijn leidinggevende niet met het idee was gekomen om een USO aan te vragen.

Mijn leidinggevende stelde voor om de rubric met behulp van een USO uit te bouwen tot iets wat we in het nieuwe curriculum kunnen gebruiken. Ik ben toen zelf verder gaan kijken naar wat de doelen konden zijn en wat ik ermee zou willen en heb een USO aangevraagd. Afgelopen jaar heb ik daarmee een rubric ontwikkeld en getest voor het beoordelen van klinische competenties bij  mondelinge toetsen. Deze rubric heeft twee doelen:

1. Docenten helpen bij de beoordeling
  2. Studenten vooraf inzicht geven in de beoordelingscriteria en achteraf feedback geven op hun prestaties tijdens de toets.

De USO, wat krijg je dan?

Met de toekenning van de USO kreeg ik budget voor een aantal uur vrijstelling van onderwijs, er waren ook uren beschikbaar om collega’s te betrekken bij het project. Daarnaast hadden we een klein budget voor bol.com-bonnen voor studenten die deelnamen aan evaluaties en we kregen EMP-uren voor ondersteuning vanuit O&T.

Ik was eindverantwoordelijk voor het project en Johan van Strien ondersteunde vanuit O&T met het opzetten en de planning van het project, de uitvoering ervan en het testen van de rubric.

Samenwerken aan een product dat echt gebruikt wordt

Je hebt als docent altijd wel ideeën om het onderwijs nog beter te maken. Het leuke van een USO is dat je geld en tijd krijgt om het daadwerkelijk te gaan doen. Je krijgt uren en ondersteuning om in je onderwijstijd een idee voor onderwijsverbetering uit te werken. En ik kon een aantal collega’s vragen om mee te werken – zij kregen daar ook uren voor. Samen iets ontwikkelen is ook heel leuk. Doordat ik er tijd voor kreeg, kon ik het serieus aanpakken, in plaats van het er even bij te doen. Ik vond het echt heel stimulerend.

Uiteindelijk hebben we met een team een rubric ontwikkeld, getest en geëvalueerd. Daar is een eindproduct uitgekomen, dat nu in 2 cursussen gebruikt wordt. In de 3e periode van dit academische jaar gaan we m ook in een 3e cursus introduceren. Ook al zijn mijn uren inmiddels op, ik zal de kwaliteit van de rubric toch altijd wel blijven bewaken. In de gaten houden of hij in de cursussen goed blijft functioneren.

Het is heel motiverend om te zien dat onze ontwikkelde rubric nu gebruikt wordt en dat mensen er positief over zijn. Ik heb veel ervaring en kennis opgedaan over rubrics en deel mijn ervaring graag. Werk je bij een andere opleiding en wil je een keer sparren over de rubric? Zoek me op, dat vind ik leuk.

Over het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs (USO):

Elk jaar kent het College van Bestuur 2 miljoen euro toe aan veelbelovende onderwijsinnovatieprojecten. Hiervan wordt 1 miljoen euro besteed aan kleinschalige, facultaire projecten. De andere 1 miljoen euro is beschikbaar voor grotere vernieuwingsprojecten waarbij door twee of meer faculteiten wordt samengewerkt.

Een facultaire USO aanvraag is niet moeilijk en biedt ruimte voor onderwijsvernieuwing. Het is belangrijk dat je samenwerkt met andere docenten en dat de innovatie die je wilt ontwikkelen voor meerdere opleidingen bruikbaar zijn. Dit moet je ook in de aanvraag toelichten.

Het aanvragen van een facultaire USO is op elke faculteit anders georganiseerd. Denk je erover om een facultaire USO aanvragen? Overleg dan met je leidinggevende of kijk op je facultaire website: Diergeneeskunde, REBO, FSW en Beta. Werkzaam bij een andere faculteit? Bekijk dan je facultaire contactpersoon hier: https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/advies/educatieve-middelen-pool/facultaire-contactpersonen.

Lees meer over het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs: https://www.uu.nl/onderwijs/centre-for-academic-teaching-0/utrechts-stimuleringsfonds-onderwijs

Op deze website vind je een overzicht van ALLE facultaire USO-projecten die dit jaar lopen: https://www.uu.nl/sites/default/files/overzicht_projecten_2019-2020.pdf

Annemarie Heers
11 december 2019

1. Judith Loman
    Judith Loman

En als je dit binnen OSIRIS wilt gebruiken kan dat: beoordelingsformulieren kennen de mogelijkheid om rubrics te gebruiken. De genoemde 2 doelen worden daarmee ruim behaald. Neem hiervoor even contact op met je facultaire keyuser OSIRIS.