Docent in the Picture

Hoe begin je bij een nieuwe werkgever in de Corona-tijd? Marc Veldt overkwam het.

Marc Veldt begon midden in de Corona-hectiek als docent Perspectieven op recht.

Ik ben blij dat ik al vaak les gegeven heb en ook al een paar keer eerder bij een nieuwe universiteit begonnen ben, mede daardoor vind ik mijn weg wel.

Na zijn afstuderen in Nederlands recht – eindrichting internationaal en Europees recht – aan de Universiteit Utrecht werd hij journalist. Hij schreef aanvankelijk veel over de EU en internationale betrekkingen. Later ging zijn focus naar juridische onderwerpen. Marc was ook onderzoeker, redacteur en scenarioschrijver voor documentaires en televisieprogramma’s over actualiteiten en achtergronden. Hij heeft een handboek over intellectueel eigendom en vier reisgidsen geschreven.

Marc heeft, voor een deel parallel aan zijn schrijfwerk, bijna vijftien jaar lesgegeven in strafrecht, Europees recht, staats- en bestuursrecht, mensenrechten, privaatrecht, intellectuele eigendom en journalistieke vaardigheden aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Daarna doceerde hij aan het Amsterdam University College, de Erasmus Universiteit en aan de Radboud Universiteit.

Hoe vind je het om nu bij een nieuwe werkgever te beginnen en waar loop je tegenaan?

Ik ben blij dat ik al vaak les heb gegeven, en ook al een paar keer eerder bij een nieuwe universiteit ben begonnen, mede daardoor vind ik mijn weg wel. Want het is natuurlijk een vreemde tijd. Achteraf waarschijnlijk ook een interessante en unieke tijd, maar het is nieuw om volledig online onderwijs te geven en heel apart om bijna al je collega’s alleen via MS Teams en StarLeaf te leren kennen.

Het contact met collega’s is grappig, zo alleen via het beeldscherm. En de tweede keer, via Starleaf, werkte mijn camera niet, dus toen hoorden ze mij alleen. Via de mail stel ik inhoudelijke vragen en daar krijg ik gelukkig consequent antwoord op.

Hoe ga je het online lesgeven aanpakken?

Ik begin volgende week. Ik denk dat het voor een deel ook uitproberen en aanpassen zal zijn en voor een ander deel afgaan op je ervaring. Mijn idee op dit moment is dat het in kleine groepjes online makkelijker communiceert, dus daarmee ga ik eerst beginnen. Maar ik ga af en toe aan de studenten vragen hoe zij vinden dat het gaat, en bij goede suggesties pas ik de aanpak aan, als dat kan.

Het is improviseren in deze tijd, zoeken naar de juiste aanpak, ook qua techniek. 0mdat iedereen in deze tijd online gaat werken zijn de webcams al ’n tijd uitverkocht. In afwachting van de camera die ik een paar weken geleden heb besteld, gebruik ik nu mijn telefoon, via een app. MS Teams herkent die camera wel, maar StarLeaf niet. Daardoor konden mijn collega’s me de tweede vergadering niet zien. Niet zo’n ramp, maar wel handig om te weten voor de contactmomenten met de studenten. Die moeten dus voorlopig via MS Teams. Zo zal ik vast nog wel voor verassingen komen te staan, wat misschien ook wel spannend is.

Severina Grotenhuis
17 april 2020