De kracht of dwang van sociale perceptie

Een pakkende intro had ik nodig voor het openingshoorcollege over het ademhalingsapparaat in het tweede jaar diergeneeskunde. Het moest de studenten inspireren om de cursus grondig tot zich te nemen. Iets dat prikkelend in het hoofd van de student blijft zitten.

Hoe bedenk je zoiets? Een startpunt kan zijn om te bedenken wat de student vooral niet wil horen in het openingshoorcollege, zoals het gezamenlijk doornemen van de studiewijzer of eindtermen. Het bespreken van de verschillende deelonderwerpen komt dichter bij hetgeen de student verwacht te horen, zolang ook dit maar uitdagende perspectieven biedt. Tegelijkertijd springen mijn gedachten dan ook naar wat studenten juist wel aantrekkelijk vinden. Voor een thematisch hoorcollege zou dat bijvoorbeeld een heldere uitleg van de fysiologie van de vogellong kunnen zijn, maar voor een openingshoorcollege zocht ik het breder. Ik had meer het doel voor ogen om antwoord te geven op de vraag “wat wordt er van je verwacht als je de kliniek in gaat?”. Daar moet je vlot de klinische diagnostiek van een dier kunnen doornemen en de gevonden verschijnselen vanuit de (patho)fysiologie kunnen verklaren. Dat kun je vertellen, maar visualiseren beklijft waarschijnlijk beter. Kortom een introductievideo. Een verhaallijn was snel bedacht en de mensen van de Multimedia afdeling hebben enthousiast geholpen.

Script

In de kliniek nemen studenten met een docent de klinische diagnostiek van big met pneumonie door. De docent beseft zich ineens dat hij wat laat is voor het hoorcollege en rent vanuit kliniek naar collegezaal.

Uitvoering

De video wordt gestart bij aanvang hoorcollege. De studenten in de zaal zien de klinische diagnostiek van het ademhalingsapparaat van het varken en de spurt van de docent. Als in de video de deuren van de collegezaal open gaan zal de docent zelf binnenstormen en buiten adem live verder gaan.

De openingszin van het hoorcollege luidt dan: ’Heb ik een longaandoening of alleen een slechte conditie?’ Aansluitend kan dan interactief doorgevraagd worden welke diagnostische criteria hierover uitsluitsel kunnen geven en wat de (patho)fysiologie hierachter is.

Het was een succes! Nooit eerder ben ik met applaus de collegezaal binnengehaald. Er werd gelachen en meegedacht. Uiteindelijk is geconstateerd dat ik niet blauw aanliep en daarmee het ergste gevaar geweken was.

Maar nu…..

Dit korte filmpje is gaan circuleren op Intranet. Uiteraard zonder de volledige context. En wat zijn de meest gehoorde reacties?: ‘je bent wel heel druk hè’; ‘dat je hier tijd voor gevonden hebt’; ‘het loopt ons over de schoenen’; ‘werkdruk….’ etc. In dezelfde trant was de titel van de mail met het verzoek om dit stukje te schrijven: ‘Filmpje over dag van de drukke docent op TAUU site?’

Treffend hoe de informatie uit het filmpje geplaatst wordt in het eigen sociaal perspectief.

Bas Swildens
11 april 2016
Kennistags: /

1. Malou Weber
    Malou Weber

Beste Bas,

Wat leuk dat je de tijd hebt genomen om het circulerende filmpje toe te lichten. Wat een ontzettend leuke actie om op deze manier jouw college te beginnen. Hopelijk prikkel je niet alleen mij – maar veel meer docenten – om weer eens creatief over de mogelijkheden van een eerste college na te denken. Dat vergroot niet alleen de betrokkenheid van studenten, maar ook het eigen plezier in het lesgeven.

mijn complimenten!

Met vriendelijke groet,