Studenten die eindeloos feedback vragen

Een veelgehoord probleem onder de leden van onze community: studenten die eindeloos om feedback vragen per mail of in de werkgroep.

Ervaren docenten, hoe gaan jullie hier mee om?

Mathil Gelens
6 december 2019
Kennistags: /

1. Marij Swinkels
    Marij Swinkels

Volgens mij krijg je vooral veel mails van studenten wanneer je feedbackmomenten niet structureel inbouwt in je cursus. Expliciete feedbackmomenten lijken soms veel werk of ‘gedoe’, maar wat pas écht tijd kost, is al die mails lezen en beantwoorden.
    Voor mijn komende cursus heb ik bijvoorbeeld drie expliciete feedbackmomenten ingebouwd voor ze het eindpaper moeten inleveren:
    1. Vast, individueel, feedbackmoment op het voorstel (onderwerp, vraagstelling, literatuur) (7 minuten)
    2. Vast, individueel feedbackmoment op draft-versie (10 minuten)
    3. Writing cafe. Hier zit ik twee uur in een lokaal te werken, studenten mogen van het lokaal gebruik maken om aan hun paper te werken, en kunnen vragen aan mij stellen of dingen bespreken.

In de tussentijd kunnen studenten wel mailen als ze een dringende vraag hebben, maar dat gebeurt met afgebakende feedbackmomenten eigenlijk nauwelijks. Wat andere collega’s doen is gebruik maken van office hours, dan weten zowel jij als je studenten wanneer ze met jou van gedachten kunnen wisselen en bouw je het in in je werkweek.

Daarnaast verschilt het ook wat voor soort feedbackvragen je krijgt. Sommige zijn zeer terecht, andere vallen meer in de categorie van “dat kan Google je ook wel vertellen”. Dat laat ik studenten dan ook weten.