Wat gaan we doen met de cursusevaluaties?

Het stuk over evaluaties leverde TAUU de best gelezen nieuwsbrief óóit op. Reden voor ons om het onderwerp de komende tijd niet meer los te laten. We hebben op een rijtje gezet wat TAUU de komende tijd gaat doen met dit struikelblok voor velen. Heb je aanvullingen? Weet je mensen die hier zeker ook iets mee willen doen? Of mensen die al aan de slag zijn met dit thema? Laat het ons weten.

Wat gaat TAUU doen rond het thema cursusevaluaties

We zien dat evaluaties meerdere doelen dienen:

1.      Onderwijsverbetering & Evaluatie onderwijskwaliteit

2.      Beoordeling van docenten

3.      Inspraak van studenten

Om niet het kind met het badwater weg te gooien, denken we dat het zinvol is om de doelen los van elkaar te behandelen. We zoeken zoveel mogelijk naar een constructieve aanpak: wat kunnen we wél doen?

Onderwijsverbetering & evalueren onderwijskwaliteit

Welke vragen kun je stellen in de cursusevaluatie om input te krijgen waarmee je de kwaliteit van de cursus kunt meten en je je onderwijs kunt verbeteren?

o    We organiseren eind januari (in de versterk je onderwijsweek) een workshop ‘verbeter je cursusevaluatievragen’ met Robbert Jan Beun.

o    We nodigen hier (via de onderwijscommissies) ook studenten voor uit

Beoordeling van docenten

Beoordeling van docenten: hier worden we wel een beetje activistisch! Voor het beoordelen van docenten zijn de cursusevaluaties écht niet geschikt. Ze zijn onbetrouwbaar en niet valide en sommige docenten worden benadeeld, bijvoorbeeld omdat ze anders zijn dan hun studenten, of omdat ze lesgeven in een moeilijk onderwerp.

o    Neem je evaluatie in eigen handen; organiseer zélf feedback op je eigen onderwijs. Hoe je dat kunt doen legt Rik Vangangelt van het CAT uit in de blog Aan de slag met het evalueren van jouw onderwijs.

o    Word jij (of je collega) tóch beoordeeld op basis van je cursusevaluaties? Vertel het ons, wij verzamelen de klachten en denken met je mee.

o    Samen met het Centre for Academic Teaching (CAT) gaan we het gesprek met bestuurders en onderwijscommissies aan. Hoe kunnen we zorgen dat er in 2020 geen enkele docent meer wordt beoordeeld op basis van onbetrouwbare en niet-valide evaluaties?

Inspraak van studenten

Studenten realiseren zich niet altijd hoe serieus hun input genomen wordt, daardoor nemen ze weinig deel aan evaluaties. Ook evalueren ze zaken die weinig met onderwijskwaliteit van doen hebben (zoals het accent van de docent).

o    TAUU wil aan de slag met bewustwording onder studenten, zodat het duidelijk wordt hoe ontzettend serieus de UU hun input neemt.

o    In 2015 heeft de U-raad een onderzoek gedaan naar studentbetrokkenheid. Studenten bleken oa. meer terugkoppeling te willen over wat er met hun aanbevelingen gebeurt en ze gaven aan dat tussentijds evalueren zin heeft. Een aantal dingen kunnen docenten zelf oppakken. Ook hier gaan we aandacht aan besteden.

Dus:

–     Kom naar de workshop over het formuleren van evaluatie-vragen tijdens de Versterkjeonderwijsweek in januari

–     Organiseer je eigen feedback

–     Betrek je studenten bij jouw en hun onderwijs

We gaan aan de slag met blogs en workshops over deze onderwerpen. Heb jij hier kennis over die je kunt delen? Deel het! Dat kan als reactie hieronder, of mail dan naar Mathil Gelens m.s.gelens@uu.nl

Mathil Gelens
10 december 2019