Stylingtips voor docenten

Vorige week donderdag, 14 maart, hebben we tijdens de docentenborrel stylingadvies van Natasja Leter gehad. Voor iedereen die hier niet bij kon zijn een aantal tips:

• Wil je opvallen, kies dan voor één opvallend stuk en houdt de rest van de outfit ‘rustig’
  • Probeer niet teveel op je studenten te lijken (een subtiel verschil is al voldoende)
  • Besef wat kleuren kunnen doen (vermijd bijvoorbeeld kleuren die je vermoeid doen lijken)

Presentaties

• Gebruik drukke prints matig, deze kunnen afleiden van je verhaal. Dit geldt ook voor t-shirts met opdruk
  • Altijd checken op vlekken!

Persoonlijke stijl

• Het is goed om een kledingstijl aan te passen aan leeftijd of functie; dit betekent overigens niet dat deze niet meer trendy zou kunnen zijn. Je kunt op verschillende manieren een jeugdige of volwassen stijl aanmeten.
  • Koop van een goed kledingstuk gerust 2 of 3 exemplaren
  • Houd in gedachten dat inhoud belangrijker is dan kleding, maar kleding kan het inhoudelijke verhaal geweldig versterken (of verzwakken)

Kleuren

Ook kleuren kunnen een heleboel doen voor je presentatie, klik hier voor meer informatie:

• Rood: Rood is een slimme zet als je een ‘powerpresentatie’ moet geven. Rood wordt vaak beschouwd als de kleur van de passie en wordt geassocieerd met assertiviteit, maar kan ook intimiderend overkomen.
  • Blauw: In tegenstelling tot rood is blauw een ‘veilige’ kleur. Blauwe tinten stralen betrouwbaarheid en geloofwaardigheid uit, maar ze zijn ook een tikje saai en voorspelbaar.
  • Groen: Met groen ben je verzekerd van de aandacht van je publiek. Deze kleur wordt immers niet zo vaak gedragen als het traditionele zwart, grijs of blauw. Het is een toegankelijke kleur die betrouwbaarheid en degelijkheid uitstraalt.
  • Grijs: Deze traditionele kleur kan een beetje somber of stijfjes overkomen, maar daarom hoef je de kleur nog niet uit je werkgarderobe te bannen.
  • Lila: Paars is misschien even schrikken en het is een niet-alledaagse kleur, maar het kan juist heel goed uitwerken op je publiek, dat zal jou vernieuwend zal vinden.

Severina Grotenhuis
21 maart 2019