Samenkomen in het onderwijs: een conferentie over interdisciplinair onderwijs

De achtergrond van een onderwijsconferentie

Op 22 januari was ik op University College Utrecht. Een mooie locatie, vooral deze dag want de gebouwen zagen er door de sneeuw extra idyllisch uit. Daarnaast was het een bijzondere dag: wij organiseerden er de derde National Interdisciplinary Education conference.

Het is leuk om een onderwijs conferentie te organiseren vooral vanwege de focus op het belang voor studenten. Dat werd extra duidelijk toen geroezemoes van studenten in de aangrenzende kantine onze keynotes verstoorde. Ineens klonk ‘Happy Birthday’ door de keynote heen.  Dit was onhandig, maar ook grappig gezien het thema: integratie. Was dit niet een mooie kans voor de integratie van docenten en studenten?

Wat zijn nu onderwerpen die voorbij komen op een conferentie voor interdisciplinair onderwijs?

Op het programma stonden bijvoorbeeld:

• Wicked Philosophy for Wicked Problems (Tromp, Universiteit van Amsterdam)
  • Research Clinic: Food Citizenship as a Form of Urban Resilience (Cho et.al., Leiden University College)
  • The UU Sustainability Game: Developing an integrated learning tool using an interdisciplinary process (Mangnus, Rebel en Bootsma, Universiteit Utrecht)

Zelf heb ik de WE-energy gespeeld. Onderzoekers aan de Hanzehogeschool hebben deze serious game ontworpen (Pierie et.al.). Samen met 4 andere aanwezigen moest ik voor het verkrijgen van energie zowel de people, planet als de profit tevreden houden. Ik leerde dat ik ook als het om energie gaat competitief ben en dat windmolens best veel bos in beslag nemen.

Verder luisterde ik naar een presentatie van Saskia Grooters (Rijksuniversiteit Groningen). Zij benadrukte dat het voor het geven van interdisciplinair onderwijs ook belangrijk is om de studenten vaardigheden bij te brengen zoals:

• Communicatie
  • Reflectie
  • Stress management.

Openheid in interdisciplinair onderwijs zorgt voor een basis

Bij het interdisciplinair onderwijs is het van belang dat je studenten leert open te staan. Open voor andere disciplines, maar ook voor tekortkomingen van eigen disciplines. De deelnemers aan deze conferentie lieten zelf ook zeker deze openheid zien. Dat bleek uit de geïnteresseerde vragen die ze elkaar stelden en de manier waarop ze naar elkaar luisterden. Het was duidelijk dat ze vonden dat ze van elkaar konden leren.

De dag werd afgesloten met een closing panel waarin ook LAS-studente Iris Bouwhuis reflecteerde op de onderwerpen. Ze gaf onder andere mee aan deelnemers:

Een interdisciplinaire lens aanhouden maakt iets nog niet tot wetenschappelijk interdisciplinair onderzoek. (…) Creëer vooral nieuwe manieren om inzichten te integreren, zolang deze komen vanuit diepe disciplinaire kennis en samenwerking.”

Een goed inzicht en een belangrijk doel lijkt mij. Hoe je dit dan praktisch doet, daarin kunnen we dan weer van elkaar leren. Alleen al aan Universiteit Utrecht zijn er meerdere initiatieven voor interdisciplinair onderwijs.

Hoe nu verder met interdisciplinair onderwijs aan de UU?

Als docent bij Liberal Arts and Sciences ben ik elke dag bezig met interdisciplinair onderwijs. Ik zelf ga graag in gesprek met collega’s en studenten over verbeteringen in het onderwijs zoals werkvormen, vraagstukken en methoden voor interdisciplinair onderzoek.

Wil je op een grotere schaal ervaringen delen, dan is zijn er binnen en buiten de UU ook mogelijkheden, zoals:

–          Special Interest Group Interdisciplinariteit

–          Association for Interdisciplinary Studies Conference, dit jaar in Amsterdam

En natuurlijk zie ik jullie heel graag in 2020 op de volgende National Interdisciplinary Education conferentie.

Rianne van Lambalgen
28 februari 2019