Meld je aan! 18 oktober naar Symposium ‘The international classroom’

Het programma is bekend! Op donderdag 18 oktober organiseren wij samen met de docentencommunity van de Vrije Universiteit Amsterdam (KnowVU) in de binnenstad van Utrecht een inspirerend symposium over diversiteit en internationalisering.

We stellen de sprekers hieronder graag aan je voor. Nieuwsgierig? Meld je dan snel aan.

Symposium The international classroom

• 18 oktober, 13 – 17.15 uur, met een borrel na afloop.
  • De locatie: Social Impact Factory, Vredenburg 40
  • Het symposium is gratis en er is plek voor maximaal 90 mensen.

Laat je mailadres achter en we reserveren een plek voor je.

De sprekers

Keynote – Thea van Lankveld

Diversiteit in het onderwijs wordt snel geassocieerd met een idee dat er achterstanden moeten worden weggewerkt. Maar hoe kunnen we de meerwaarde van diversiteit in het onderwijs juist benutten? Welke succesfactoren spelen een belangrijke rol hierin en hoe kan docentprofessionalisering een bijdrage leveren?

Thea van Lankveld is onderzoeker aan de UU en docentopleider aan de VU. Ze is betrokken bij het project Sensitivity to Diversity in Education, dat in 2017 was genomineerd voor de AURORA Diversity and Equality Award.

Aanbod parallelsessies:

Vanuit de VU:

Sensitief voor diversiteit – Thea van Lankveld (docentopleider LEARN! Academy, Vrije Universiteit)

Het actief benutten van verschillen tussen studenten vraagt om een inclusieve leeromgeving, waarin verschillen op een veilige manier besproken kunnen worden. Hoe geef je dat in de praktijk vorm? Aan de hand van casussen bespreken we hoe diversiteitsensitief onderwijs er uit kan zien en wat dat van de docenten vraagt.

Mixed classroom in Practice – Siema Ramdas (docentopleider LEARN! Academy, Vrije Universiteit) – voertaal Engels

Classrooms are diverse on many different levels. The increasing presence of international or “mobile” students adds extra dimensions to the already existing diversity. How can we best make use of the opportunities that a mixed classroom brings? In this workshop we will go into how the VU’s Mixed Classroom in Practice programme aims to support teachers doing just that.

Je eigen koers varen – Loes Mulders (Projectmanager Student- en Onderwijszaken, VU)

Be en Better Prepared zijn programma’s om met name eerstegeneratiestudenten te helpen succesvol hun studie te doorlopen. Be Prepared is voor 5 vwo leerlingen. Het belang van de juiste studiekeuze staat centraal. Bij Better Prepared gaat het om de student die gaat starten op de VU en het beste uit zichzelf en de studie wil halen. De leerlijn is duidelijk! Hier gaat deze workshop over ‘het empoweren van de leerling en beginnende student’.

Vanuit de UU:

Inclusion and equity in education: from theory to awareness – Gönül Dilaver, (lid Taskforce Diversiteit, UU) – voertaal Engels

Although we all strive for an equal and inclusive educational system, education needs to become more inclusive. The instances of exclusion and inequity manifest themselves during all stages of education: during selection and admittance, during the degree programmes and at graduation stages. These issues bring a feeling of urgency. During this workshop we will present some research and theories. During the interactive part we want to bring awareness about the biases which might be existing during education. Participants will be engaged into interactive discussion on how to achieve equal changes to students with different backgrounds

Teaching in Dutch Academia: What’s the problem? – Kristin Denzer (UHD, UMC Utrecht) & Jocelyn Ballantyne (UHD, UCU) – voertaal Engels

Dutch Universities pay a lot of lip service to the benefits of Internationalisation.

But how is the transition to Dutch Academia experienced by international teachers and researchers? In this workshop, we explore the challenges international teachers face and discuss interventions to help smooth the transition.

Didactisch handelen in ‘the international classroom” – Jan ten Thije (docent-onderzoeker, UU)

Jan ten Thije heeft onderzoek gedaan naar het didactisch handelen van UU docenten in de international classroom. Daar is een model van vier benaderingen uitgekomen dat gehanteerd kan worden om structuur te brengen in de veelzijdigheid. In deze workshop maak je kennis met de complexiteitsbenadering, de internationaliteitsbenadering, de diversiteitsbenadering en de uniformiteitsbenadering.

Aanmelden

Kom je ook donderdag 18 oktober? Laat je mailadres achter en we reserveren een plek voor je.

Mathil Gelens
4 oktober 2018