11 mei 2018

Docent in the picture: Tom Overmans (REBO)


Auteur:

Tom Overmans is universitair docent bij Bestuurs- en Organisatiewetenschap en Publiek Management en ontving dit jaar een nominatie voor Docenttalent van het Jaar. “Ga eens langs bij een jongere collega. En dan niet zozeer om tips te geven, maar om te kijken wat je ervan kunt leren.”

Maandagochtend, 9.00 uur. Een grijze, koude winterdag. Hoe motiveer je de studenten op zo’n dag?

Een perfecte dag voor onderwijs, en wel op locatie! Studeren gaat niet alleen over kennis, maar ook over kennissen. Daarom neem ik de studenten op zo’n dag mee naar de praktijk. Alleen al het rondlopen op plekken waar zij zelf later mogelijk gaan werken, brengt hen in een andere mindset en biedt ruimte voor nieuwe leerervaringen. Door de gesprekken die we voeren met slim gekozen practicitioners snappen zij veel beter waarom we vorige week bepaalde theorieën hebben besproken, en hoe die in de praktijk terugkomen. Dat studenten beseffen dat dit een perfecte mogelijkheid is om zichzelf te presenteren of om een gave stageplek te regelen zie je maar al te goed aan hun kleding, houding en de kwaliteit van hun vragen.  Oja, en dit doen we niet alleen op koude maandagen. Omdat de leeropbrengst toeneemt als je studenten op verschillende manieren inspireert en uitdaagt, zorgen we altijd en overal voor een uitdagend en afwisselend programma met wisselende werkvormen.

 

Wat is de mooiste innovatie die je hebt doorgevoerd in het onderwijs?

Als projectleider van het USO-project ‘Simulaties en simulation games voor het academisch onderwijs’ ben ik betrokken geweest bij de ontwikkeling van meerdere (computer based) simulaties. Een van de ontwikkelde simulaties, The Hospital Game, wordt momenteel op verschillende plekken, binnen en buiten de UU, ingezet om studenten op een alternatieve manier kennis te laten maken met de theorie over prestatiemanagement. Door virtueel in de huid te kruipen van een ziekenhuismanager, ervaren ze hoe het is om verantwoordelijkheid te dragen voor het reilen en zeilen van een ziekenhuis en leren ze aan den lijve wat de consequenties zijn van de instrumenten die zij inzetten om de prestaties van het ziekenhuis te vergroten. Door het spelverloop te bespreken in een uitgebreide plenaire debriefing, koppelen we de ervaringen van studenten aan de literatuur en vergroten we de leeropbrengst.

 

Wat is jouw tip aan andere docenten?

Stel je kwetsbaar op. Zeker jonge docenten zijn wellicht onzeker bij het geven van nieuwe cursussen. Denken dat ze op alle studentvragen een antwoord moeten hebben. Dat is natuurlijk onzin. Mijn tip, zeker ook aan mezelf: probeer daar wat relaxter mee om te gaan! Neem een verkennende houding aan, en ga met studenten op zoek! Maar ook de oudere garde ontkomt niet aan ontwikkeling. Sta open voor intervisie. Ga eens langs bij een jongere collega. En dan niet zozeer om tips te geven, maar om te kijken wat je ervan kunt leren. Of laat je colleges eens opnemen door onze onderwijskundigen. Je zult zien dat je met kleine aanpassingen in je uitvoering nog meer kan zorgen voor lampjes in de ogen van je studenten!

 

Share

Geef een reactie