Morgen, of vandaag al? Bij de Onderwijsparade is wegblijven geen optie.

In januari kreeg je een ‘safe the date’-uitnodiging voor de Onderwijsparade. Je gaf je op. Of je wachtte het prachtige programma af en gaf je toen op. Je dacht misschien: ‘daar kan ik wat van leren’ of ‘dat komt goed uit in verband met de interdisciplinaire minor waar ik aan meedoe’ of ‘eens kijken wat anderen hiervan vinden, het thema blijft maar terugkomen’.

En nu is 6 maart plotseling morgen, wanneer je dit leest misschien zelfs al vandaag. Je bent één van de meer dan 400 mensen (docenten, studenten en ondersteuners) die zich opgaven en vandaag in hun agenda kijken en moeten afwegen: gaan of wegblijven?

Als docent is wegblijven altijd eventjes verleidelijk. Er ligt, zeker zo midden in het blok 3, vast wel een stapeltje opdrachten op je te wachten op feed forward. Het hoorcollege dat er aankomt kan best een facelift gebruiken, en ik het weekend stond je ook al bijna de hele zaterdag ochtend op  de Open Dag, scholieren uit te leggen dat studeren in Utrecht zo interessant is, vanwege het brede Utrechts model waarbij iedereen de kans krijgt buiten eigen vakgebied te kijken.

Maar wegblijven is geen optie, de Onderwijsparade is een unieke ervaring. Het is één van de laatste plekken waar onderwijsvernieuwing aan de UU helemaal vanaf de werkvloer op tafel komt. Waar docenten, ondersteuners en studenten met elkaar aan de slag gaan aan de hand van zelfbedachte thema’s en vragen. En altijd vanuit eigen ervaringen.

Het goede nieuws: de Onderwijsparade begint pas om 12.00 met een lunch, tijd genoeg dus om in de ochtend je feedback af te maken, je hoorcollege bij te werken of het gemiste weekend bezoek aan een hoogbejaard familielid of je kleindochter in te halen.

Nog beter nieuws: het thema is ‘Interdisciplinarity: building bridges’.  Het thema dat bij onderzoek een inmiddels een onverdachte aanbeveling is, maar dat bij onderwijs nog wel wat denkwerk  kan gebruiken. Er zijn nog zoveel vragen, en common ground is (nog?) zeer zeldzaam.

• Is het de student of de docent die de bruggen tussen de disciplines bouwt?
  • Wat is het verband tussen een diversiteit en interdisciplinariteit?
  • Kun je wel interdisciplinair zijn wanneer je niet in één discipline gepokt en gemazeld bent?
  • Is community learning mogelijk zonder interdisciplinariteit?
  • Wat is er nodig op gebied van ondersteuning en organisatie om interdisciplinariteit een kans t geven?
  • etc…..

Omdat de antwoorden op de en andere vragen nog lang niet vast staan, betekent meedoen aan deze Parade 2018 dus dat je een invloed hebt. Wegblijven is geen optie, die andere 400 deelnemers komen immer ook, en je wilt het toch niet aan hen overlaten om al die mooie Utrechtse varianten van interdisciplinariteit te ontwerpen, uit te werken, af te wijzen of te omarmen?

Tot morgen / tot straks!

Berteke