USO-aanvragen: tips en deadline voor 1 november

De eerste deadline nadert, maar mocht je nog met het idee spelen om een USO-aanvraag in te dienen: het kan nog! De deadline om de voorlopige aanvraag in te leveren bij je decaan is: voor 1 november. Daarna bepaalt het faculteitsbestuur welke aanvragen wel en niet ingediend worden. De deadline voor het indienen van de definitieve aanvraag is dan 1 december 2017. Op 24 oktober vond er een informatiebijeenkomst van TAUU en CAT plaats over het aanvragen van USO-projecten, waarbij ideeën voor projecten en vragen over de procedure naar voren kwamen. Zo’n twintig docenten die een idee hebben voor een USO-aanvraag, waren hierbij aanwezig.

Onderwerpen zoals interdisciplinair onderwijs, behoud van kennis op de lange termijn en alumni betrekken bij onderwijs kwamen in deze informatiebijeenkomst voorbij. Een belangrijke tip van commissielid Harold Bok: ‘Maak je aanvraag niet te groot. Kleinere projecten maken vaak meer kans dan een heel groot project waar heel veel geld voor nodig is.’ Ook de samenwerking met andere faculteiten is een belangrijke factor.

Kon je niet bij de bijeenkomst zijn? Of wil je nog eens de samenvatting teruglezen? De belangrijke punten op een rijtje!

1. Alle formele eisen en afspraken en het aanmeldformulier vind je hier
  2. Ieder jaar is er 2 miljoen euro beschikbaar voor projecten die de professionele ontwikkeling en innovaties op onderwijsgebied stimuleren. Een miljoen wordt verdeeld door de faculteiten zelf en een miljoen wordt verdeeld door de USO-commissie die aanvragen die faculteit overstijgend zijn, beoordeelt.
  3. Projecten die in aanmerking komen voor de subsidie, voldoen aan: het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs, aansluiting bij het Strategisch plan 2016-2020 van de universiteit, een ondersteuning van ten minste twee faculteiten, een duur van tenminste twee jaar en maximaal drie jaar en de projecten moeten een goed, helder projectplan hebben.
  4. Kijk eens bij deze gehonoreerde projecten om inspiratie op te doen
  5. Denk aan de communicatie rondom je project. Deel regelmatig je voortgang en resultaten. Net zoals deze projectleider deed

Wist je dat TAUU ook een USO-project in 2015 heeft aangevraagd dat is gehonoreerd? Open Doors is een interessante tool voor docenten die eens een kijkje bij collega’s in college willen nemen. De online tool matcht je interesses en wensen met die van andere docenten en koppelt zo docenten aan elkaar. Je leest er hier alles over.

Simone Vos - TAUU Team
27 oktober 2017