TAUU Magazine

TAUU DB-er Irma Meijerman doet een boekje open

1.) Wat is jouw rol bij de TAUU en hoe ben je betrokken geraakt?

Sinds de oprichting volg ik TAUU actief. Op het moment dat ik teaching fellow werd (2013-2015) en me bezig ging houden met onderwijskundige ontwikkeling, en vooral senioriteit in het onderwijs, ben ik bij TAUU een aantal workshops gaan geven rondom dit thema. De deelnemers van de workshops waren heel enthousiast en gaven vaak aan dat ze behoefte hadden aan een meer intensief traject op het gebied van systematisch ontwerpen van onderwijs (Scholarship of Teaching and Learning, ook wel SoTL). Het afgelopen jaar hebben ik samen met Jocelyn Ballantyne daarom een reeks van SoTL-XL workshops voor TAUU verzorgd. Dus al betrokken bij TAUU, gecombineerd met mijn persoonlijke interesse in docentontwikkeling en docentcommunities, was het eigenlijk een hele logische stap om te solliciteren voor een positie in het TAUU bestuur. In het bestuur heb ik nu als belangrijkste taak het organiseren van de bijeenkomsten.

2.) Waarom moet iedere UU docent TAUU adept worden?

Docenten geven vaak aan het zo leuk te vinden om ervaringen met elkaar te delen en van elkaar te leren. Hoe kan dat nu beter als via TAUU, een community van en voor docenten waar je elkaar kunt ontmoeten en je door anderen kunt laten inspireren.

3.) Wat was jouw beste TAUU meeting/activiteit en waarom?

Ik ga geen voorkeur uitspreken want alle workshops die ik zelf voor TAUU heb gegeven, maar ook heb meegemaakt als deelnemer, ervaar ik als heel positief. De belangrijkste reden hiervoor is de sfeer en de vaak heel gemengde groep docenten, van junior tot senior en van alle faculteiten binnen de UU. Het zijn altijd hele inspirerende en motiverende bijeenkomsten.

4.) Favoriete onderwijstool/ innovatie?

Ik ben heel trots op het College of Pharmaceutical Sciences. Met docenten en studenten van het departement Farmaceutische Wetenschappen hebben we de afgelopen jaren een bijzondere opleiding neergezet waarin research-based learning centraal staat. Al vanaf dag 1 zijn de studenten onderzoek aan het opzetten en uitvoeren. Op een hele uitdagende en motiverende manier hebben we in de opleiding de vakinhoud weten te verweven met de vaardigheden die voor toekomstige onderzoekers  belangrijk zijn.

5.) Stel, de sky is the limit, wat zou je organiseren voor/met TAUU en waarom?

Een fantastisch inspirerend onderwijskundig congres van een aantal dagen met topsprekers uit binnen- en buitenland en heel veel interactieve workshops en sessies. Daarnaast natuurlijk vooral ook veel mogelijkheden om op een informele manier met andere (internationale) docenten in gesprek te komen, te netwerken en ervaringen uit te wisselen.

6.) Jouw verjaardagswens voor TAUU is…..?

Op naar de 100!!!

Heleen Klomp