Blended?

Blended leren heeft de toekomst, volgens onze bestuurders en veel collega’s op dit Tauu-platform. Maar zijn de faciliteiten daartoe in orde? Drie jaar geleden zijn het Langeveld- en Sjoerd Groenmangebouw ingrijpend gerenoveerd. Maar men heeft er niet aan gedacht om voldoende stopcontacten aan te leggen of tafels van stopcontacten te voorzien. In sommige zalen (bv. C 024) zijn maar drie of vier stopcontacten aanwezig en dan meestal alleen aan de raamzijde en bij de projectiewand. Studenten kunnen dus alleen met een volledig opgeladen laptop terecht. Vroeger nam ik krijtjes mee naar de onderwijsruimtes, tegenwoordig loop ik met een stekkerdoos.

Peter Selten
17 maart 2017

1. Tomas Klos
    Tomas Klos

Je kunt ook [face to face onderwijs] blenden met [online vormen buiten de collegezaal], dan hoeven studenten alleen thuis een stopcontact te hebben. Als studenten al in een collegezaal zitten, zou ik gebruik maken van het feit dat ze daar fysiek zijn, en dus die setting niet gebruiken om laptop-dingen te doen die ze net zo goed buiten college-uren vanuit thuis kunnen doen. En telefoons kosten minder elektriciteit dan laptops, misschien kun je oplossingen gebruiken waarmee studenten op hun telefoon mee kunnen doen.

2. Lutz, C.I. (Christel)
    Lutz, C.I. (Christel)

Treffend zeg. Die stekkerdoos, ik zie het helemaal voor me: zo maak je het verschil als docent, hahaha. Het laatste hulpmiddel dat ik meesleepte de collegezaal in was trouwens een nietmachine, voor de in te leveren essays. Wat zit er verder in de tas van de docent?

Nina Köll

Je neemt dus echt een nietmachine mee, Christel? Haha. Ik verbaas me al jaren erover wanneer studenten me vragen of ik een nietmachine mee heb en maak er doorgaans een grapje over. Maar misschien moet ik daar eens serieus over nadenken :) Ik neem na elk college mijn laptop mee. En soms mijn eigen HDMI-kabel + adapter (afhankelijk van het leslokaal).

3. Anya Luscombe-Serlie
    Anya Luscombe-Serlie

Grappige vraag Christel! In mijn tas, o.a. whiteboardmarkers in verschillende kleuren (die zijn altijd op), extra pennen en potloden, gekleurde kaartjes en een blikje voor papiertjes (met b.v. stellingen/vragen om over te debateren of willekeurige onderwerpen voor speeches) om altijd iets spontaans te kunnen doen. Smartphones blijven in de regel opgebergd; soms vraag ik ze er iets specifieks mee op te zoeken. Als het even kan qua weer en groepsgrootte gaan we naar buiten. De powerpoints met bijvoorbeeld links naar filmpjes, etc. en extra vragen over de theorie kunnen ze thuis zelf van te voren of na afloop doen.

Isabella Spaans

Wat leuk! Ik ben in 9 jaar slechts één keer met mijn studenten naar buiten geweest, en dat was noodgedwongen door verkeerde inroostering, maar dat was een erg leuke, ongedwongen bijeenkomst.