Tutoraat en trainingen op maat

Bij Biomedische Wetenschappen vinden grootse veranderingen plaats rondom SLO: het Studie Loopbaan Ontwikkelingstraject dat elke bachelorstudent doorloopt. Van voornamelijk individuele gesprekken naar groepsbijeenkomsten en een trainingscarrousel. Waarom was dit nodig, en waar staan we nu? Simone Schut legt uit.

Simone 2016 juni 2Van oorsprong bestond SLO bij Biomedische Wetenschappen (BMW) uit het voeren van twee tutorgesprekken per jaar. Afhankelijk van of de student behoefte had aan deze gesprekken was dit enorm nuttig dan wel lichtelijk tot behoorlijk frustrerend: een coachingsgesprek voeren met een student die daar geen zin in heeft, is over het algemeen niet zo nuttig. Verder bleek dat veel tutoren en studenten het lastig vonden een waardevolle band met elkaar op te bouwen, aangezien zij elkaar maar twee keer per jaar zagen. Tijd voor verandering!

Elke maand meeten

Vanaf september 2017 gaat het roer helemaal om. Groepen van ongeveer 12 studenten krijgen een tutor waar zij maandelijks gezamenlijk een bijeenkomst mee hebben. Elke meeting krijgt een thema, dat bovendien gekoppeld kan zijn aan het overige onderwijs. Moeten studenten tijdens de op dat moment gegeven cursus vaak presenteren? Dan sluit de tutorbijeenkomst daar op aan door aan de presentatieskills te werken. Is bekend dat een bepaalde periode erg druk is voor de studenten? Dan is het tijd voor een tutormeeting over tijdsmanagement!

BMW Academy

Bij de nieuwe insteek van SLO hoort een nieuwe naam: de BMW Academy. Naast de maandelijkse meetings moeten studenten een verplicht aantal trainingen volgen binnen deze academie, of daarbuiten als het niveau voldoende is. Waar het aantal tutorbijeenkomsten door de jaren heen afneemt, neemt het aantal trainingen juist toe. Van workshops over solliciteren tot ethiek en van een coachgesprek tot het verbeteren van academische vaardigheden. De student kan zélf kiezen wat voor haar (of hem) het meest nuttig is, en wanneer.

Verplicht of meerwaarde?
Zodoende ontstaat hopelijk een traject binnen de BMW Academy waarover studenten tevreden zijn, omdat die aansluit bij hun wensen. Voor de tutoren betekent het de kans om de diepte in te duiken met hun tutorstudenten door de maandelijks terugkerende afspraak. Tot slot: er is ruimte in het BMW-rooster ingeroosterd voor de groepsbijeenkomsten, waarmee een duidelijk signaal wordt afgegeven van het belang van de BMW Academy. Maar met deze nieuwe vorm hebben we er vertrouwen in dat de studenten het niet zullen ervaren als een verplichting, maar als een meerwaarde.

Auteurs

Simone Schut (coördinator SLO/BMW Academy) en Ragna Senf (redactielid TAUU)

Vragen of sparren? Mail Simone via S.H.A.Schut-Voortman@umcutrecht.nl

RagnaSenf