Digitaal onderwijs van de toekomst in het Teaching & Learning Lab

Zelf een 3D-eiwit structuur ontwerpen en direct printen met een 3D-printer; gamen om specifieke taalvaardigheden op te doen. De digitale mogelijkheden in het onderwijs zijn onbeperkt. Sinds 11 november 2016 is er een nieuwe UU voorziening om het gebruik van IT-technieken in het onderwijs een extra impuls te geven: het Teaching & Learning Lab (TLL). In het Buys Ballotgebouw (319, 322, 325) kunnen docenten en onderzoekers nieuwe onderwijsvormen uitproberen, het effect ervan bestuderen en kennisclips maken in een professionele studio.

Digitale technieken zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Ook de Universiteit Utrecht zet stevig in op blended learning, waarbij traditionele vormen van college en werkgroepen worden gecombineerd met een elektronische leeromgeving, digitaal toetsen, kennisclips en/of e-lab. De potentie en effectiviteit van deze nieuwe onderwijsvormen en –technieken worden onderzocht in het Teaching & Learning Lab. Het Teaching & Learning Lab is een ontmoetingsplek, waar docenten en studenten kennis en ervaring delen over nieuwe onderwijsmiddelen. De behoeften en wensen van gebruikers staan hierbij centraal. Een plek kortom om innovaties in het onderwijs te stimuleren en te testen.

Flexibele inrichting in smart education lab

Het nieuwe onderwijslaboratorium (TLL), dat is ontwikkeld door het Freudenthal Instituut en Educate-IT van de Universiteit Utrecht, bestaat uit een studio en een aantal flexibele onderwijsruimtes. De inrichting van de ruimtes kan naar behoefte worden aangepast aan een specifieke onderwijsvorm en/of leerdoel. Het TLL beschikt over moderne hulpmiddelen waaronder 360gradencamera’s, sprout computer, een 3D-printer en interactieve whiteboards. Ook is een tafelmodel tablet beschikbaar waar zes mensen tegelijkertijd samen aan kunnen werken. Het gaat om prototypes die in bruikleen zijn gegeven door bedrijven om in het lab uit te testen en te evalueren. De uitdaging is om te kijken of en hoe we de nieuwe technologie in het onderwijs kunnen inzetten.  Op aanvraag van docenten en onderzoekers kunnen de apparaten in de ruimtes geplaatst worden ter ondersteuning van een nieuw ontworpen onderwijsmodule of het uitproberen van een nieuwe onderwijsvorm. We gaan samen met docenten, studenten en bedrijven bedenken of een van die prototypes een meerwaarde heeft voor het onderwijs. Ook gaan we meten welk effect het apparaat heeft op het leerproces.

Professionele Studio

In de studio van het lab kunnen op aanvraag verschillende opnames ten behoeve van het onderwijs worden gemaakt. Er zijn al een paar do-it-yourself studio’s aan de UU, maar deze is bijzonder goed uitgerust. Er is niet alleen een webcam, maar ook een videocamera op statief, een zogeheten green screen voor projecties en er staat het bijzondere light board waarop de docent kan schrijven zonder zijn rug naar de camera te hoeven draaien. Bijzonder van dit bord is dat wat hij opschrijft óok nog gewoon leesbaar is voor de studenten.

Welkom om nieuwe onderwijsideeën uit te proberen in het TLL

Wij streven er naar om in het TLL samen te werken met alle onderdelen van de universiteit zoals  TAUU en het Centre for Academic Teaching, die gericht zijn op professionalisering van docenten, onderwijsvernieuwing en onderzoek van leerprocessen. Wij moedigen docenten aan om nieuwe onderwijsvormen uit te testen in het TLL.

Neem hiervoor contact op met: Jasper van Winden: J.vanWinden@uu.nl

Toine Pieters