Mijn antwoorden als senior docent – deel 6: matchmaking?

Reactie op de blog van Vincent van Hees:

Beste Vincent,

Dank dat je vroeg hoe mijn vakantie was. Ik was in een land waarin het altijd 26 augustus 2016 is qua weer: 35°C en 75% luchtvochtigheid. Erg interessant, veel nieuwe indrukken, simpel maar heerlijk eten, rauw in aanraking gekomen met getuigenissen van de Amerika-Vietnam oorlog. Ben op de plek geweest waar een van de indringendste foto’s is gemaakt die de World Press Photo prijs heeft gekregen: het naakte meisje dat in 1972 vlucht voor napalm.

Eerst maar even uitleggen wat de door jou genoemde ‘wet van Sullero’ zegt voordat lezers afhaken. De oorspronkelijke betekenis is dat beroepen waarin veel vrouwen werken minder aanzien hebben. In jouw stukje wordt het omgedraaid zoals ook in de tekst waarnaar je verwijst: dat het aanzien van een beroep daalt als meer vrouwen dat beroep kiezen. Vervolgens dacht ik: welke boeken lees jij tijdens je vakantie? Ik lees veel maar had nog nooit van die wet gehoord. Ik heb deze vakantie een dikke pil uit: het eerste deel van ‘Game of Thrones’; kan ik je aanraden. In dat boek hebben vrouwen vrijwel nooit aanzien, hebben ze ondergeschikte functies, ondergaan veel vernederingen, waarbij dat ook nog normaal wordt gevonden. Populaire TV-serie!

Maar terug naar je ‘matching’. Je matching werkte dus heel goed: de jongetjes hadden hun klusje zo lang mogelijk uitgesteld, waardoor je direct weet wat voor vlees je in de kuip hebt. En ze worden ongetwijfeld beloond voor hun efficiëntie: je hebt ze toegelaten!

Dat is dan wel een vergissing, want ik weet zeker dat het gemiddelde jongetje nog twee tot drie jaar nodig heeft om een solide student te worden. Als je ze nu toelaat, laat je talloze herkansingen toe, smoesjes wegens afwezigheid bij verplicht onderwijs, vervangende opdrachten, tentamens nabespreken om te proberen 0,1 punt erbij te bedelen, kortom de docent aan het werk om de student aan het werk te krijgen.

Het beste wat je kunt doen, is ze niet te selecteren en zeggen dat ze volgend jaar terug mogen komen na het maken van een wereldreis of als ze een jaar lang vakken hebben gevuld bij de lokale supermarkt. Daar stijgt de motivatie enorm van en dan begint de student na een jaar gretig aan de studie.

Maar beter is als ze hun zusje sturen. Daar stijgt het niveau van de opleiding van. Een soort omgekeerde Sullero. Verhoogt ook nog eens het studierendement.

Ik ben benieuwd naar je horror-ervaring; mijn laatste was dat mijn kano omsloeg in een rivier waar krokodillen langs de kant lagen.

Succes met je matching,

Adri

Adri Thomas, senior docent bij Ontwikkelingsbiologie aan de Bèta-faculteit, hoopt zinvolle reacties te geven op de overpeinzingen van junior docent Vincent van Hees.

Thomas, A.A.M. (Adri)
6 oktober 2016