Flipping the classroom

De laatste tijd ontvang ik met regelmaat vragen van docenten over ‘The Flipped Classroom’, ‘Flipping the Classroom’ of gewoon in simpel Nederlands ‘Flip de klas’. Wat is dat voor onderwijsconcept? En wat kun je ermee? Zelf vind ik het een sterk concept. Het past bij de belevingswereld van onze nieuwe generatie studenten. Het maakt  je onderwijs activerend en je kunt heel gemakkelijk differentiëren tussen verschillende niveaus.

Ik ben van mening dat Flipping the Classroom een prikkelende organisatievorm is waarbij je traditioneel face-to-face onderwijs vervangt door korte filmpjes en andere vormen van online instructie, zonder direct contact tussen docent en student in real-life. Zo komt face-to-face onderwijstijd beschikbaar die je als docent op een andere wijze kan inzetten. Denk aan het beantwoorden van vragen, het geven van individuele instructie, ter verdieping en/of het toepassen van activerende didactiek.

Studenten kunnen de leerstof op die manier op hun eigen gekozen moment, in hun eigen tempo en buiten de reguliere lessen tot zich nemen. Deze organisatievorm kan bijdragen aan gedifferentieerd en kleinschaliger onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te ontvangen op hun eigen tempo en niveau. Flipping the classroom vind ik om die redenen dan ook een erg bruikbaar concept. Een bruikbare activerende onderwijsvorm binnen het concept Blended learning. Aanrader dus!

Onderstaande kennisclip legt heel beeldend de toegevoegde waarde van dit concept uit. Zeker de moeite waard om even te bekijken.

Flipping the classroom: explained

Volgende week beschrijf ik HOE je dit mooie concept van differentiëren, activerend en adaptief onderwijs  kan toepassen in je onderwijs. Wordt vervolgd!

Deze blog verscheen eerder op de persoonlijke LinkedIn-pagina van Martine Geertsma

Geertsma, M.A. (Martine)
2 juni 2016