Zeven faculteiten experimenteren met Blended Learning

Blended Learning is booming. Elke universiteit, elke school en elk bedrijf heeft in zijn visie wel iets staan over blended learning. Maar wat is blended learning nu eigenlijk? In de literatuur van de laatste 15 jaar komen tientallen definities voor, maar de kern is altijd hetzelfde: je spreekt van blended learning wanneer het traditionele face-to-face leren in de universiteit geïntegreerd wordt met online leren thuis.
Maar waarom zou je dit doen? Dat is een goede vraag: je onderwijs aanpassen kost tijd en nieuwe technologieën inzetten in je onderwijs is spannend. Toch zijn er steeds meer docenten die een (kleine) sprong wagen. Want onderwijs is nooit af! Je hebt als docent altijd wel een vraag of idee waarmee je je onderwijs mooier/ motiverender/ interactiever/ empirischer/ doordachter kan maken. En steeds vaker zijn docenten van mening dat blended learning hierbij zou kunnen helpen.

In het USO-project Blended Learning dat in april 2015 afliep, hebben docenten bij de SUMMA-opleiding en bij Diergeneeskunde blended learning ingezet: van clickers tot (verplichte) e-modules, van kennisclips tot volledige flipped classrooms. En hoewel de inzet van blended learning technologieën steeds anders was, bleek dat alle pilots een bepaald leercontinuum volgden: Voorafgaand aan het onderwijs verwierf men kennis via een soort e-learning en in het contactonderwijs werd deze kennis verdiept en verwerkt.

Leercontinuum

De ervaringen die we in de twee faculteiten hebben opgedaan, mogen we nu gaan uitrollen naar alle andere faculteiten van de Universiteit Utrecht. In het USO-project “Differentiatie door Blended Learning en Learning Analytics” ontwerpen we nu Blended Learning die past bij de vragen die leven in de verschillende faculteiten (voor meer informatie zie ook het bijbehorende artikel in het kennisplatform). En gaan we met een aantal faculteiten een stapje verder door learning analytics te koppelen (hierover in een latere blog meer!)

Geïnteresseerd in de verschillende ontwerpvragen van de docenten? Hier staan ze op een rijtje:

Faculteit Ontwerpvraag jaar 2015-2016
Faculteit Bètawetenschappen Studenten komen onze studie binnen met een groot aantal misconcepten. Kan ik deze inzichtelijk voor hen en mijzelf maken via blended learning?
Faculteit Diergeneeskunde Studenten komen onze kliniek binnen met weggezakte kennis, kan ik deze kennis opfrissen via blended learning?
Faculteit Geesteswetenschappen Studenten komen onze studie binnen met een onvoldoende taalbeheersing. Kan ik toetsen op welk niveau zij hulp nodig hebben en deze ook bieden via blended learning?
Faculteit Geneeskunde Mijn vak in de bachelor is erg kort en de kennis komt praktisch pas goed vak pas in de master. Kan ik studenten ook na mijn cursus nog inzicht laten houden in de stof via blended learning?
Faculteit Geowetenschappen Studenten komen mijn cursus binnen met een zeer verschillend niveau, kan ik het kennisniveau van de mindere studenten omhoog halen vie blended learning?
Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie Mijn studenten komen vers van de middelbare school, en zitten maar enkele uren in de collegebanken. Kan ik met blended learning elementen hen stimuleren om dagelijks te studeren?
Faculteit Sociale wetenschappen Ik wil kennisclips inzetten tijdens mijn cursus, maar wat voor soort kennisclips ervaren mijn studenten als het meest leerzaam?

In de aankomende maanden zullen wij vanuit het USO-project regelmatig updates geven van zowel de overlappende thema’s in ons project als de deelprojecten.

Wil je meer weten over de blog of het project? Stuur dan een mailtje naar m.e.poot@uu.nl.

Poot, M.E.
12 mei 2016