Docent in the Picture

Docent in the picture: Dr. Frank Jansen (Geesteswetenschappen)

Dr. Frank Jansen is al jarenlang een vrolijke verschijning op de faculteit Geesteswetenschappen. Vlak voor hij met pensioen gaat wilde hij de TAUU gelukkig nog even te woord staan.
gw_hum_jansenfrank_385x257
1. Wat onderscheidt u van andere docenten?
Moeilijke vraag. Ik zit niet bij hen in de klas. Dat gebeurde vroeger overigens wel. Toen gaven we meer dan eens colleges met zijn tweeën. Dat was voor de docenten leerzaam en voor de studenten afwisselend en plezierig.
Nu het antwoord. Wat bij mij voorop staat, is dat het gehoor er echt bij is, meedenkt. Dus niet zozeer dat het er alleen bij zit of zich min of meer laat vermaken door de kinderachtige kunstjes die de docent voor je uitvoert. Dat moet blijken uit het vermogen alert antwoord te geven. Ik heb mijn best gedaan, niet al te saai te zijn, maar ja, dat is vaak niet gelukt.

2. Welke student / onderwijssituatie is u altijd bijgebleven?
Die studente op een college op een vroege morgen, die geen antwoord kon geven op een vraagje tussendoor:
– Ik: “Waar denk je nu aan?”
– Zij: “Aan mijn warme bedje, meneer.”

3. Vindt u dat je onderwijs kan geven als je zelf geen onderzoek doet?
Aan de ene kant heb ik zelf altijd een gecombineerde aanstelling gehad. Dus ik kan het niet goed beoordelen. Aan de andere kant heb ik onderwijs gegeven over onderwerpen waar ik onderzoek naar deed, maar ook over heel andere onderwerpen. Dat laatste is wel moeilijker. Maar er staat tegenover dat je als leraar het belang van je eigen onderwerpen snel overschat.

4. Wat kunnen docenten van andere faculteiten nog opsteken van het onderwijs binnen Geesteswetenschappen?
 Ik heb werkelijk geen flauw idee.

5. Welk advies heeft u als ervaren docent voor beginnende docenten?
 Het lukt vaak niet in één keer. Probeer af en toe eens een andere aanpak uit. Wees nooit bang om je ongelijk toe te geven.

Isabella Spaans
25 mei 2016

1. Abma, R. (Ruud)
    Abma, R. (Ruud)

Ad 3. Onderwijs voorbereiden vergt onderzoek, maar dan onderzoek dat in dienst staat van dat onderwijs – meestal is dat literatuuronderzoek. Ten onrechte wordt dit in de huidige academische cultuur niet als ‘echt’ onderzoek beschouwd.
    Ad 4. Dat valt me tegen van deze vrolijke docent, even nadenken Frank! Vanuit sociale wetenschappen heb ik wel een suggestie, die gebaseerd is op het vermoeden dat studenten binnen geesteswetenschappen getraind worden in het nauwkeurig lezen van ‘ongemakkelijke’ teksten. Een dergelijke oefening zou bij ons van groot nut kunnen zijn. Mede daarom heeft de opleiding Algemene Sociale Wetenschappen (ASW) besloten dit in haar programma op te nemen.