Ervaring van een docent: kick-off bijeenkomst Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs, ronde 2016

Hieronder vind je en verslag met de highlights van de Kick-off bijeenkomst Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs, ronde 2016. Heb je ook interesse in het indienen van een aanvraag? Kijk dan voor mee informatie op hier of neem contact op met Judith Huisman. En lees ook haar verslag op deze pagina.

24 juni jl. vond een informatiebijeenkomst plaats voor het indienen van aanvragen voor het USO 2016 (Utrechts Stimuleringsfonds Utrecht).  Deze bijeenkomst werd voor het eerst gehouden, nu er een nieuwe ronde aanvragen mogelijk is. Het aantal aanvragen liep na een overweldigend begin bij de start van de subsidie, steeds verder terug en “er moest voor de beoordelingscommissie wel wat te kiezen blijven”. Vandaar dit initiatief om het aantal aanvragen te verhogen.

De ochtend begon met een presentatie van Bert v/d Brink (vice-decaan onderwijs GW), die uitlegde waar het bij een goede aanvraag om draait: de docent als professional staat centraal en onderwijsinnovatie met een mogelijke vertaalslag naar (een deel van) de UU. Om die reden moet een projectvoorstel door in ieder geval twee faculteiten worden ingediend (met één penvoerder) voor een bedrag van 85 – 250 k Euro. Het voorstel moet ondersteund weten door je faculteitsbestuur (ook wel handig voor de verder implementatie).

De deadline voor indienen is 1 november 2015, dat gaat om een  beperkte aanvraag; mocht je toegelaten worden voor de tweede ronde dan maak je daarvoor je aanvraag compleet. Nieuw dit jaar is dat je bij een tweede ronde je project verdedigt met een pitch.

Wat wordt vergoed? Met name personeel; bij een project als digitalisering wordt de infrastructuur bijvoorbeeld niet vergoed.

Waar wordt op gelet? Met name innovatie; een vervolg op een eerder goedgekeurd project kan ook, maar alleen als er iets echts nieuws aan is toegevoegd.

Wat zou leuk zijn? Een aanvraag door een andere combinatie dan bijvoorbeeld diergeneeskunde en geneeskunde of REBO en GW.

Wat is dan innovatie? Tja, dat is aan ons, de potentiële aanvragers. Als we maar op een hele andere manier over onderwijs nadenken.

Tijdens en na de heerlijke lunch werden de deelnemers zoveel mogelijk gekoppeld aan een ander die min of meer hetzelfde onderwerp wilde indienen. Toen bleek dat wat op papier toch aardig matchte, in de praktijk toch nog wel ver uiteen kan liggen.

Kortom, voor mij als potentiële aanvrager erg nuttig en zeker voor herhaling vatbaar!

Groet,

Claudia