Het kan nog veel beter

De ene onderwijsvernieuwing is nog niet ingevoerd of de nieuwe dient zich alweer aan. Van mij mag het vernieuwen en verbeteren wel een beetje anders dan nu het geval is. Voordat we bijvoorbeeld het aloude hoorcollege uitleveren aan IT’ers die niets liever doen dan blenden, wil ik voorstellen om een aantal schijnbaar veel minder spannende problemen aan te pakken.

1. Bereikbaarheid van de docenten. Veel studenten kunnen hun docenten niet gemakkelijk vinden. Dat klinkt raar, maar als je het Langeveldgebouw kent, snap je wat ik bedoel. Op het naambordje op de kamerdeur van de docent mag geen foto, is hun naam akelig klein geprint en op geen van de afdelingen is een bord met de naam van de desbetreffende afdeling te vinden.
  2. Standaardinstellingen op computerleerzaalcomputers. Wetenschap wordt voornamelijk in het Engels gedaan. Voor een student is Engels getallenformaat op de computerleerzaalcomputer essentieel om onderzoek te kunnen doen (1,347 is wat anders dan 1.347). Ik vraag de IT’ers al jaren tevergeefs om Engels getallenformaat de standaardoptie in Excel te maken, ze krijgen het niet voor elkaar. Echter, dit is geen ingewikkeld probleem, maar het heeft waarschijnlijk geen enkele prioriteit op het (centrale) niveau van onze universiteit waar het opgelost kan worden.
  3. Leesbaar- en zichtbaarheid presentaties. In een aantal onderwijszalen verlichten de plafondlampen ook het projectiescherm, wat zorgt voor een flinke contrastverlaging van het beeld (van bijvoorbeeld de PowerPoint-presentatie). Om een visuele boodschap goed over te dragen is een hoog contrast een belangrijke randvoorwaarde. De storende plafondlampen zijn niet altijd onafhankelijk van de rest van de verlichting van de onderwijszaal uit te zetten en daarom draai ik van pure ellende nog wel eens starters, lampen of TL-balken los.
  4. Duurzaamheid in de IT. Elk jaar is er weer iets in de BlackBoard-interface vernieuwd. Ben je net gewend aan de onpraktische interface van vorig jaar, wordt deze weer vernieuwd. Stop met het verbeteren van BlackBoard, daar wordt het pas echt beter van.

Met geen van de bovengenoemde punten zal een manager echt kunnen scoren. Peer assessment, Blended learning, Valorisatie, Honours-traject en Community-vorming zijn natuurlijk veel sexyer. Toch zou ik het gaaf vinden als iemand bijvoorbeeld mijn tweede punt serieus neemt en verbetert. Als dat je lukt, dan kun je meteen iets op je eigen lijstje bij het kopje internationalisering afvinken. Mijn advies aan de bazen van de UU: luister meer naar de docent en verbeter de simpele randvoorwaarden van het werk. Het kost niet veel en levert directe onderwijsverbetering op.

20150129 Ignace HoogeIgnace Hooge is universitair hoofddocent bij het departement Sociale Wetenschappen en genomineerd voor de Docent van het jaar prijs (voor een interessant artikel hierover, zie deze link naar de DUB).

Hooge, I.T.C. (Ignace)
4 februari 2015