Na de Onderwijsparade – Bert van der Zwaan

Ik zou voorafgaande aan de Onderwijsparade een blog maken over mijn passie als docent. Opgeslokt door alle drukte lukte dat niet en werd de Teaching Academy University Utrecht gelanceerd zonder mijn blog. Helemaal niet erg, zeker omdat ik nooit erg geïnspireerd ben om te schrijven over het verleden. Want onderwijs geven is voor mij verleden tijd. Dat past met alle drukte niet meer in de agenda, zegt men, en men heeft op het eerste gezicht gelijk als je kijkt naar mijn dagprogramma. Tot mijn verbazing begon nu juist dat aspect geweldig te kriebelen bij de Onderwijsparade. Het horen van al die inspirerende ervaringen bracht mijn eigen onderwijstijd weer helemaal bij me terug.

Ik gaf vroeger naast het vele onderzoek, met smaak en graagte ook relatief veel onderwijs. Mijn favoriete cursus – ik geef toe, hier moet ik even dubben, want onderwijs voor masterstudenten is ook heel leuk – was de cursus Evolutietheorie voor eerste jaars. Iedere keer was het weer spannend om te zien wat daar ging gebeuren. Hoe kreeg je een collegezaal die gevuld was met 200 studenten zelfstandig en kritisch aan het denken? Hoe organiseerde je een debat in die zaal zodat ze al discussiërend wegliepen naar het volgende college, in plaats van dat ze ruim voor de tijd verveeld hun blocnote dichtsloegen? Hoe zorgde je er voor dat de vlam van je passie voor je wetenschap oversloeg? Hoe kon je practica bedenken die inspireerden tot nog harder werken en dieper boren in de stof dan ze al deden? Soms lukte dat niet, soms wel. Het mooiste wat me overkwam is als na het laatste college van de cursus de hele collegezaal applaudisseerde, zoals soms gebeurde, of dat studenten je jaren later vertelden dat ze nog steeds enthousiast waren over de theorie van Darwin en zijn moderne navolgers. Al die herinneringen kwamen terug bij die laatste Onderwijsparade. En mijn besluit staat vast: ik ga weer onderwijs geven, of ze nu vinden dat dat het past in mijn agenda of niet. Ik ga het doen!!

Prof.Dr. Bert van der Zwaan

Zwaan, G.J. van der (Bert)
8 maart 2013